Minden
eddiginél jobb eredményt értek el magyar diákok a Közép-Európai Iskolák
Akadémiája kezdeményezésen, amelyen tizenkét országból több mint tízezer
diák vett részt. A résztvevők az Interkulturális Központtal közösen
tették meg az első lépéseket egy közép-európai iskolahálózat
létrehozásáért. (Forrás: [origo])
Az
Erste Alapítvány által támogatott ACES (Academy of Central European
Schools – Közép-Európai Iskolák Akadémiája) célja egy közép-európai
iskolahálózat létrehozása, és ezáltal a fiatalok közötti interkulturális
párbeszéd segítése. A második alkalommal meghirdetett pályázatsorozatra
tizenkét országból (Albánia, Ausztria, Bosznia-Hercegovina,
Horvátország, Cseh Köztársaság, Magyarország, Macedónia, Montenegró,
Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia) 285 iskola jelentkezett, közülük
hatvanhárom volt magyar, ami azt jelenti, hogy messze a magyarok voltak
a legaktívabbak. Az ACES összesen harminckét projektet jutalmazott,
valamint nyolcvan iskolát ezer-ezer értékben. Magyarországról tizennyolc
iskola nyert elismerést, ami egyben az első helyet is jelenti. Ezzel
mindkét kategóriában a magyarok lettek a legjobbak.
Az elmúlt években majdnem megduplázódott az ACES
programjaiban résztvevő országok száma. „Nyolc partnerországgal
kezdődött a program, 2008-ban a második pályázati felhíváson már
tizenkét ország vett részt, idén pedig Bulgáriát, Koszovót és Moldáviát
is sikerült még megnyernünk” – mondta a program népszerűségének
növekedéséről Mari Steindl, az Interkulturelles Zentrum igazgatója. Az
idei pályázatsorozaton a 2007. évihez képest jelentősen több iskola,
diák vett részt – számuk közel háromszorosára nőtt, és a résztvevő
országok köre is bővült Albániával, Bosznia-Hercegovinával, Macedóniával
és Montenegróval. „Az egyre nagyobb arányú részvétel mellett kiemelkedő
sikernek tartjuk, hogy az ACES összeköti az EU-s és nem EU-s
tagállamokat” – tette hozzá Knut Neumayer, az ERSTE Stiftung Európa
Program igazgatója. Ugyancsak az ACES rendezvénysorozat egyik pozitív
sajátossága, hogy a non-profit társadalmi szervezetek és a
magánalapítványok szorosan együttműködnek az adott országok Oktatási
Minisztériumaival.
Az Interkulturális Központtal
közösen meghirdetett idei verseny központi témája a „Részvétel és aktív
polgárság“ volt. Egy éven át kísérték figyelemmel és
pénzügyileg támogatták ezen projektek megvalósítását, amelyben több mint
tízezer diák vett részt. Az ehhez kapcsolódó konferenciát március végén
rendezték meg kétszáz diák és tanár részvételével Budapesten. „Örömmel
tölt el, hogy Budapest adhat otthont az ACES rendezvényének, hisz a
helyszínválasztásban is tükröződik, hogy Magyarország az egyik
legaktívabb résztvevője a sorozatnak” – hangsúlyozta Danks Emese, az
Erste Bank Hungary kommunikációs igazgatója. Az előző pályázati
felhívásnál Magyarország és Szlovénia megosztva végzett az első helyen,
mind a résztvevő, mind a díjazott iskolák alapján. Az idei évben már a
magyaroké volt mindkét kategóriában az első hely, őket Románia követte, a
harmadik helyet a résztvevő iskolák alapján Szlovénia, a díjazott
iskolák vonatkozásában pedig Szerbia érte
el.
„Magyarországon kiemelten magas az érdeklődés az
ACES programban való részvétel iránt, amit a projektjavaslatokat beadó
iskolák számából is jól láthatunk“ – mondja Farkas Józsefné, a
magyar Oktatási és Kulturális Minisztérium képviselője. A programban
részt vevő iskolák negyede ugyanis magyar. „Az ACES lehetőséget ad a
diákoknak a szociális- és kulturális kompetenciáik fejlesztésére, idegen
nyelv-tudásuk gyakorlására, vagyis a más országokból származó
fiatalokkal folytatandó beszélgetésekre. Az ACES egyúttal támogatja az
innovatív tanulási – és tanítási módszerek bevezetését is, és a
tapasztalatcserét a résztvevő tanárok között “- hangsúlyozta a
magyar oktatási tárca képviselője.
ACES
rendezvények kiemelkedő jelentőségűek, hiszen a Közép-Európa a
történések helyszíne. Emellett a rendezvénysorozat elősegíti a különböző
országokból származó diákok és tanárok találkozást és a párbeszédet az
iskolapartnerség segítségével. Ugyanakkor az ACES támogatja az innovatív
oktatási és tanulási módszerek bevezetését és cseréjét, valamint
erősíti a fiatalok részvételét és együttműködési hajlandóságát. A diákok
nemzetközi csere és tapasztalatcsere keretében dolgoznak együtt európai
oktatási témákon. Ilyenek például az európai értékek, integráció,
intellektuális képzettség vagy műveltség, politikai képzettség vagy
műveltség.
„Szeretnénk az elmúlt években kialakult
partnerkapcsolatokat, a párbeszédet tovább erősíteni a közép-európai
iskolák között, és folytatni ezt a sikeres kezdeményezést” – tette hozzá
Mari Steindl az Interkulturális Központ munkatársa. Erre minden
feltétel adott, hisz még egy hónapjuk van az iskoláknak, hogy az ACES
harmadik pályázatsorozatára jelentkezzenek. A partneriskola keresés
zárása, a projektötletek leadásának határideje 2009. április 30. A
beadott partnerprojektek közül végül a leginnovatívabbakat díjazzák, és
az ebben résztvevő iskolák kapnak támogatást a
megvalósításhoz.