Magyarországon
a gazdasági ismeretek középiskolai oktatása egy évtizedes múltra tekint
vissza. Az ismereteket ugyanakkor meglehetősen változatos módon
tanítják a különféle iskolatípusokban.
(Forrás:
Népszabadság)
Hazánkban a
kilencvenes évek elején iskolai kísérletek keretében fejlesztették ki
azokat az új tananyagokat, amelyek célja a fiatalok vállalkozóvá
válásának elősegítése volt. Az Új Pedagógiai Szemlében megjelent
tanulmány szerint ezzel párhuzamosan civil szervezetek segítségével
jelentek meg külföldről adaptált programok. Ezek a kísérletek
jelentősebb állami közreműködés nélkül zajlottak.
A gazdasági ismeretek oktatása később – 1995-ben, a
NAT-ba építve – az általános műveltség részeként kötelezően előírt
követelménnyé vált, legalábbis jogszabályi szinten. Ennek azonban a
tanulmány szerint a vállalkozásoktatás szempontjából inkább elvi, mint
gyakorlati jelentősége volt. Az iskolai szintű fejlesztések és
kísérletek fokozatosan veszítettek jelentőségükből, ugyanakkor a civil
szervezetek által gondozott programok egyre szélesebb körben
elterjedtek.
A tanulmány szerzői
197 fővárosi középiskola megkeresésével feltérképezték a gazdasági
ismeretek oktatásának jelenlegi helyzetét is. Kiderült: a gimnáziumok 72
százalékában a történelem és a földrajz tantárgyakba integráltan
tanítják az efféle ismereteket. Ezen intézmények kivétel nélkül arra
hivatkoztak, hogy azért nem tudják megoldani a gazdasági ismeretek
önálló tantárgyként tanítását, mert nincs rá külön órakeret. A
gimnáziumoknak csak öt százalékában külön tárgy a gazdasági ismeretek,
amelyből érettségi vizsgát is lehet tenni.
A fővárosi szakközépiskolákban valamivel jobb a
helyzet: 44 százalékukban önálló tárgyként tanítanak gazdasági
ismereteket. A legtöbb esetben a 11-12. évfolyamok valamelyikén heti
kétórás tantárgyról van szó, amelyet osztályzattal zárnak le az év
végén. A tárgy elnevezése igen változatos: például gazdasági
alapismeretek, gazdasági-vezetési ismeretek.
A szakközépiskolák tizenkét százalékában integrált
tárgyként oktatnak gazdasági ismereteket. A gimnáziumoktól eltérően nem a
„szokásos” közismereti tárgyakról van szó, hanem valamely szakmai
tárgyhoz kapcsolódik ezen ismeretek oktatása. A szakközépiskolák 38
százalékában viszont egyáltalán nem tanítanak gazdasági ismereteket:
elsősorban azokban az intézményekben nem, ahol valamilyen speciális
(például rendőri, művészeti, zenei) képzést folytatnak.
A legjobban a szakiskolák állnak a
gazdasági ismeretek oktatása terén: a fővárosi intézmények mindegyike
önálló tantárgyként oktat ilyen ismereteket. A tárgy elnevezése
rendkívül sokszínű – például pénzügyi ismeretek, vállalkozásra nevelés,
vállalkozási ismeretek.