• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Magyar diákok: elméletben jók, gyakorlatban gyengék
2008. december 15. hétfő, 0:00

Lényegesen
jobb teljesítményt értek el a magyar diákok a nemzetközi
TIMSS-felmérésben matematikából és természettudományokból, mint korábban
a PISA-teszteken. A meglepő eredmény magyarázata nem a tanulók hirtelen
megváltozott tudásában, hanem a két mérési módszer, illetve a felmért
tudásanyag eltéréseiben rejlik. (Forrás: Népszabadság)

A korábbi években a hazai közéletben komoly
hullámokat keltő PISA-kutatásokat az OECD kezdeményezte. Abban a
felmérésben a képességeket és a teljesítményt mérik. Az országonkénti
minta 4-10 ezer fős, a válogatásnál a reprezentativitásra törekednek.
Nem a lexikális tudás áll a középpontban, hanem a „tudáshasznosítás”
képességére próbálnak meg rákérdezni: olyan komplex feladatokat adnak a
diákoknak, amelyek az iskolai tananyag gyakorlati használatát igénylik. A
felméréseket háromévenként ismétlik, így a változásokat is nyomon lehet
követni.


Az olvasási
(szövegértési), matematikai és természettudományos tudást mérő
PISA-tesztekben a magyar tanulók azért szerepelnek (nemzetközi
összehasonlításban) a várakozásoknál gyengébben, mert a magyar oktatási
rendszer alapvetően lexikális tudást közvetít és kér számon, az
ismeretek alkalmazását viszont nem készíti elő. Ahogyan az egyik,
általunk megkérdezett pedagógus fogalmazott: a hazai nyolcadikosok
tisztában vannak a kamatszámítás elméletével, ám egy átlagos magyar
felnőtt számára mégis problémát jelent a banki hitelajánlatok
összehasonlítása a kamatok alapján (a többség a döntést nem is a
fizetendő kamatterhek, hanem a havi törlesztőrészlet nagysága alapján
hozza meg).


A lapunkban tegnap
rsézletesen ismertetett TIMSS-felmérés viszont kifejezetten a lexikális,
elméleti tudásra kérdez rá, vagyis arra, amiben a magyar oktatási
rendszer hagyományosan erős. Ennek köszönhető, hogy a hazai diákok
mindkét korosztályban (negyedik és nyolcadik évfolyam) matematikából és
természettudományokból is a felső harmadban végeztek. Sőt, a nyolcadik
évfolyamon, mint arról már hírt adtunk, a matematikai feladatok
megoldásánál csak öt ország (Tajvan, a Koreai Köztársaság, Szingapúr,
Hongkong és Japán) ért el a magyaroknál jobb eredményt, ami kimagasló
teljesítménynek számít).


Balázsyi
Ildikótól, a szaktárca Oktatási Hivatalának osztályvezetőjétől
megtudtuk, a mintaválasztás és a mérés minden technikai körülménye
szigorú (és országonként azonos) szabályok szerint zajlik. A mintavétel
teljes mértékben garantálja, hogy a TIMSS-mérés eredményei
reprezentatívak, a mérés a magyar 4. és 8. évfolyamos tanulók tudásáról
megbízható és hiteles képet ad. A szakember szintén azt hangsúlyozta,
hogy a felmérés feladatai – mindenekelőtt matematikából – közel állnak a
tanórai feladatokhoz, így a magyar tanulók számára ismerősen
hatottak.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 1.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017