A
HunDidac Szövetség-rendezte „oktatási eszköz-expó” kezdetét Magyar
Bálint, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség államtitkárának
sajtótájékoztatója fémjelezte, ahol megtudhattuk: Magyarország a
tízmillió laptop országa lesz.
(Forrás: Stop.hu)
Pénteken délelőtt nyílt meg „A Jövő Iskolája” című
kiállítás az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gólyavárában. Az eseményt
Környei László, a HunDidac Szövetség elnökének beszéde nyitotta meg,
elmondva: ez a rendezvény a HungaroDidact kiállítás folytatásának
tekinthető. Csupán afeletti bánatát fejezte ki, hogy a kiállítás pár éve
még a Hungexpo A pavilonját is meg tudta tölteni, ám gyorsan
megjegyezte: az ELTE Gólyavára is remek kiállítóhely. A szó ekkor Magyar
Bálinthoz került, aki rögtön beszéde elején összefoglalta a lényeget:
„a digitális, interaktív táblák az oktatás infrastrukturális
megújulásának eszközei, egyszersmind sarokkövei is.”
E tömör kijelentés után kifejtette: fontos, hogy a
magyar közoktatás alapja a kompetencia kell, hogy legyen – ezt az
államtitkár azzal indokolta: „a világ bemagolhatatlan, de megismerhető”.
Magyar Bálint szerint ugyanis a mai gyerekek a harminc évvel ezelőtti
tananyag két és félszeresét kell elsajátítaniuk, ami a jelenlegi
angolszász követelmények kétszerese. Ehelyett kellene átállnunk a
kompetencia-és készségfejlesztésre, a hivatalos álláspont szerint
ugyanis nem az a lényeg, hogy kész kérdésekre tudjunk válaszolni, hanem
hogy „készek vagyunk-e a dolgokat problémakörönként
elhelyezni”.
Elhangzott az is: a
hagyományos írásbeliség értelme koronként változik. „Ma a digitális
írásbeliség korszakát éljük, így az ebbe való bevonáshoz szükséges
feltételeket mindenkinek meg kell adni az iskolában.” Például legalább
tízszeresére növelni a sávszélességet, illetve minden településnek
kapcsolódnia kell a hálózathoz. Ahol pedig van rá lehetőség, ott
vezeték-nélküli internetkapcsolatot is biztosítani kell.”Az
informatika-teremből pedig ki kell szabadítani a számítástechnikát” –
tette még hozzá Magyar Bálint, ezzel az interaktív táblákra
utalva.
Az államtitkár abbéli
reményét fejezte ki, hogy a közeljövőben minden magyar gyűjtemény és
múzeum teljes anyagát digitalizálják majd, így például az új
szupertáblákon a tanár egyből meg is tudja mutatni az éppen tárgyalt
képzőművészeti alkotásokat. „Angliában két év alatt az összes iskolai
tantermet ellátták már ilyen táblákkal. Nekünk is össze kell szednünk
magunkat, mert most a középmezőny legalján vagyunk, úgy viszont a béka
segge alatt leszünk.” Hozzáfűzte, a fejlesztés egyik következő lépése az
lenne, hogy a közeljövőben minden tanár kaphasson egy laptopot, 2025-ig
pedig a diákoknak is jusson „digitális palatábla”, illetve a falakra
egy-egy modern tábla.