• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Lerombolni Goebbels álmát
2004. június 24. csütörtök, 0:00

Két német
film először tesz arra kísérletet, hogy bemutassa a diktátort és
környezetét. A háború után született generáció egy hatvan éves tabu
megtörésére próbálkozik.
(Forrás: Népszabadság)


Milyen volt Hitler hangja
egy privát beszélgetésen, mikor éppen nem a mikrofonokba üvöltötte
uszító beszédeit? Milyen volt kapcsolata Speer birodalmi építésszel és
hogyan élte meg a bukás napjait? Két német film először tesz arra
kísérletet, hogy bemutassa a diktátort és környezetét. A háború után
született generáció egy hatvan éves tabu megtörésére
próbálkozik.
Úttörő munka, történelmi tett – írják már
most a német lapok a következő egy év két kiemelkedő filmjéről. Bernd
Eichinger 2004 szeptemberében mutatja be az Untergang (Bukás) című
filmjét, mely a náci birodalom utolsó napjait dolgozza fel, míg Heinrich
Breloer rendező Speer und er (Speer és ő) című filmjében Hitler és a
magát később minden eszközzel tisztára mosó Speer birodalmi építész és
fegyverkezési miniszter kapcsolatát dolgozza fel.


Mi ebben az új, láttunk
mi már elég második világháborús filmet – mondhatnánk, de
Németországban a két alkotás valóban korszakváltást jelent. A FAZ
kiadója, Frank Schirrmacher szerint a német művészek eddig féltek
Hitler, de még a náci vezetés kevésbé prominens személyiségeinek
ábrázolásaitól is. A diktátor eddig csak pár másodpercre jelent meg a
filmekben, gyakran csak hátulról mutatták, és szinte mindig szöveg
nélkül. Hatvan évnek kellett eltelnie, hogy a németek először
megpróbálkozzanak Hitler interpretálásával.


Az utolsó szemtanúk halálával egy új nemzedék, immár
személyes élmény nélkül keresi a választ az eddig került kérdésekre.
Hogy nem ütött ki pánik az elkerülhetetlen bukás láttán, hogy tarthattak
ki legvégig a náci vezetők, és milyen volt Hitler maga, aki világunkban
rég átvette Lucifer szerepét a gonoszság
megtestesítőjeként?


A dokumentumfilmes Breloer egy osztrák
színészt kért fel a diktátor szerepére, ahogy a valóságban
is az alpesi állam adta Hitlert Németországnak. Hogy a döntés
egy kései elégtétel vagy a rendező ragaszkodása a teljes
valósághűséghez, nem tudni. Tobias Moretti – igen, a Rex
felügyelő első sorozatának rendőre – váratlan segítséget kapott
a munkához. Pár éve került elő egy szenzációs felvétel. Addig a világ
nem ismerte Hitler valós hangját, csak a beszédeiben használt, Chaplin
által borotvaélesen kigúnyolt üvöltését.


Egy finn rádiótechnikus azonban 1942-ben titokban
rögzítette a diktátor és Carl Gustav Mannerheim finn tábornok
beszélgetését. A nemrég felfedezett hangszalag segítette a televíziós
sorozatok világából a legnagyobbak közé emelkedett Morettit abban, hogy
ráleljen Hitler „privát” hangjára. Breloer háromrészes tévéjátéka
azonban nem csak ebben mutat majd újat. A film fiktív jelenetei között
helyet kapnak erdetei, soha nem látott képek, és még Speer gyerekei is
beleegyeztek, hogy az évtizedek távlatából először beszéljenek őszintén
apjukról.


Eichinger filmjében a
színészveterán Bruno Ganz (Berlin fölött az ég) testesíti meg a
diktátort, de a filmben először játsszák majd el színészek Goebbelst,
Himmlert és Eva Braunt is. A bukás pillanatait bemutató alkotásban
ráadásul egy másik generációváltás is végbemegy. A Goobelst és Himmlert
játszó színészek 45 évesek, a Speert alakító Heino Ferch 41, míg Eva
Braun 39. Eddig nyugdíjasok vállalták a náci vezetők szerepeit, most a
fiatalok vannak soron.


Egy új
generáció ismeri fel hirtelen, hogy a Harmadik Birodalom bűnös vezetői
fiatalabbak voltak, mikor a diktatúra összeomlott, mint amilyen idősek
ők jelenleg. Ezért váltott a két rendező, és választott főszereplőikkel
egyidős színészeket – alig a negyvenen túl.


Goebbels, aki 48 évesen vetett véget életének, röviddel
öngyilkossága előtt arról álmodozott, hogy legalább egyszer színes
filmet fognak készíteni a történtekről. Schirrmacher szerint a helyes válasz erre a
fatális végakaratra nem az, hogy a németek nem készítenek róluk
filmeket, hanem olyan autentikus és valós alkotásokat forgatnak,
melyeket Goebbels és társai soha nem lettek volna hajlandóak
megnézni.


Azért remélhetőleg a
magyar közönség majd láthatja őket, és tanulhat belőlük a németekkel
együtt.


Eredeti
cikk


Moretti,
mint
Hitler

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017