• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Leonardo da Vinci kocsija újra száguld
2004. április 27. kedd, 0:00

Hamarosan
megtekinthető a világ első önjáró járműve Firenzében
(Forrás:
Origo)

500 ével a marsjárók kora
előtt Leonardo da
Vinci

(1452-1519) a reneszánsz Itáliában megalkotta az
első olyan
szerkezetet
, amely képes önálló helyváltoztatásra. Tudósoknak
azonban egészen mostanáig nem sikerült megfejteniük, miként működött a
félig óraműre, félig gépkocsira emlékeztető háromkerekű
szerkezet.


Leonardo mérnöki terveit, találmányainak jegyzékét a Nemzeti
Tudomány- és Technikatörténeti Múzeumban található Codex Atlanticus
tartalmazza, amelyben 812r szám alatt szerepel az „önmozgó kocsi” terve
is. Az 1478-ból származó rajzot da Vinci 26 éves korában vetette
papírra; a fiatal zseni számtalan találmányához – például a
repülőgéphez, helikopterhez, tankhoz, tengeralattjáróhoz stb. –
hasonlóan a rajzok mellé nem készített jegyzeteket, így azok alapján
gyakran nagyon nehéz rekonstruálni elképzelését.


A mester követői több évszázada igyekeztek megfejteni a
kocsi működési elvét – ez idáig azonban sikertelenül. 1939-ben
„Leonardo Fiatja” címen hoztak létre egy „modellt”, majd 1953-ban az
olasz Tudománytörténeti Múzeum megrendelésére építették meg. A kocsi
azonban „mozgásképtelenül” árválkodott a múzeumokban és
kiállítótermekben, vagy Leonardo rajzához képest új alkatrészeket
iktattak be, hogy megmozduljon, ugyanis képetlenek voltak rájönni, mi
hajthatta a járművet.


Most azonban
végre kiderült, hogy a kudarc oka a rajzok félreértelmezése volt: eddig
ugyanis a kutatók úgy vélték, hogy a fából és fémből készült járművet
két laprugó hajtotta.


Az új
rekonstrukciót egy Carlo Pedretti nevű órásmester felismerése tette
lehetővé: ő értette meg, hogy nem a rajzon látható megfeszített íj,
hanem egy, Leonardo da Vinci által éppen csak érzékeltetett rugó
felhúzása adja a mozgató erőt. Ennek alapján Mark Rosheim amerikai
robotszakértővel sikerült létrehoznia a háromdimenziós, háromkerekű
virtuális modellt, majd megépíteni egy egy méter hosszú működő
változatot. A jármű az eredeti rajzok egyharmados kicsinyített
modelljének felel meg. A kocsit fel kell húzni, mint egy órát vagy
játékautót, és addig megy, amíg le nem jár, ráadásul megfordulni is
képes.


„Ez a világ első önmozgó
járműve. Az eredeti tervek alapján ‘távirányítással’ működtethető, és
40 métert képes ‘szaladni’. A távirányítás és a fékberendezés egy
‘láthatatlan’ fonállal működtethető” – mondja Paolo Galluzzi, a múzeum
igazgatója.


Alkotóját akkoriban
legalább annyira tekintették a toszkániai nagyhercegségben mágusnak,
mint tudósnak vagy festőnek, s a „carro semovente”, a magától mozgó
szekér különböző ünnepségeken, népszerű fesztiválokon szolgált
látványosságként. A favázas, kerekes alkotmányt feltehetően látványos
dekorációk díszíthették, de önmagában is nagy közönségre
számíthatott.


Az első autó modellje
június 5-ig látható a firenzei Castellani-palotában, ezt követően más
múzeumok is kikölcsönözhetik.


Eredeti
cikk

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rendszerváltás - civil szemmel

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017