A Google
kutatási részlege egy olyan új technológia kifejlesztésén munkálkodik,
amely a gép előtt ülő felhasználó szó szerint lehallgatásával tenné
lehetővé a kereső számára, hogy az optimalizálja
hirdetésmegjelenítésének célzási hatékonyságát.
(Forrás:
PCFórum)
Az eljárás rendkívül
egyszerűen, a PC-hez kapcsolt mikrofon – később esetleg webkamera –
segítségével próbálna a felhasználóra jellemző információkat gyűjteni,
amiket aztán elemzés céljából a Google központi szervereihez
továbbítani.
Az ötlet alapját az
képezi, hogy a felhasználó környezetében rögzíthető hangok és
hanghatások (pl. TV-műsorok, rádióadások, vagy akár hétköznapi
környezeti zajok) jellemzően kapcsolatban állnak, de legalábbis
utalhatnak az adott fogyasztó munkájára, kedvenc szórakozási módjaira
vagy éppen érdeklődési körére, és így – azonosítást követően – lehetővé
tehetik a vélhetően a felhasználó érdeklődési körével jobban egybeeső,
célzott hirdetések megjelentetését akár weboldalakba ágyazva, akár más
módokon. Például a rendszeresen sci-fi filmek hangjait észlelő gép előtt
ülő felhasználónak célszerű lehet az adott sorozatok DVD-s változatait
kínáló reklámok megjelenítése, míg a gyerekműsorok zajaival körbevett
gépre babák, katonák, vagy esetleg más gyerekjátékokat népszerűsítő
hirdetéseket érdemes továbbítani.
Bár az eljárás első hallásra komoly adatvédelmi
aggályokat ébreszthet sokakban, a Google szerint a technológia nem tenné
lehetővé sem saját maga, sem mások számára, hogy a technológia
kihasználásával a felhasználó után kémkedjenek, és privát – vagy éppen
üzleti – beszélgetéseket rögzítsenek. Szoftverük ugyanis – állítólag – a
mikrofonon keresztül rögzített hangmintákat nem teljes terjedelemben és
digitális hanganyag formájában, hanem egy előfeldolgozott,
kivonatosított, ún. ujjlenyomat változatban továbbítaná szervereik felé.
Utóbbi adatcsomagok azonban csak például jól ismert zenék, vagy
tévéműsorok felvételei alapján képzett hasonló „ujjlenyomatok”
összevetésen keresztüli azonosítását tennék lehetővé, de például a
szobában zajlott beszélgetés visszafejtésére semmilyen körülmények
között sem adnának módot, sem a Google, sem harmadik felek számára.
Az egyelőre még nem világos, hogy a
Google új technológiáját vajon milyen módon és mikortól kezdve tervezi
majd bevetni, mint ahogy az sem, hogy a hirdetések jobb célzását
elősegítő eljárás opcionálisan letiltható lesz -e – a mikrofon
csatlakozójának kihúzásán túl is – a felhasználók számára.