• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Közös múlt a magyar és a szlovák tankönyvekben
2008. október 7. kedd, 0:00

Az
E-folyóirat legújabb számában a magyarországi magyar, és a Múlt-kor a
Szlovákiában használatos szlovák nyelvű középiskolai
történelemtankönyvek összehasonlító jellegű bemutatására tesz
kísérletet.

Összehasonlító jellegét
az adja, hogy nem kívánunk ítéletet mondani vagy véleményt nyilvánítani a
felvetett kérdésekben; ehelyett az olvasói véleményalkotást úgy
kívánjuk elősegíteni, hogy bemutatjuk, az adott kérdéskörről a szlovák
mellett miként írnak a magyar középiskolai
történelemtankönyvekben.

A Kollai István által
jegyzett tanulmányban felfedezhetjük, hogy az államalapítás és az első
világháború közt eltelt kilencszáz
év eseménytörténete
mindkét oldalon hasonló a 19. századig; a
19. században már mindkét fél a saját
nemzetté válásának folyamatára
koncentrál. De ez nem azt
jelenti, hogy az együttélés „első nyolcszáz éve” azonos lenne szlovák és
magyar olvasatban: komoly súlypontbeli különbségek és tartalmi
szembenállások vannak.

Míg a szlovák narratíva a
történelmi Felső-Magyarországra fókuszálva mutatja be ezeknek az
évszázadoknak a történelmét, a magyar narratíva az egész országra
fókuszál, a nemzetiségek „államalkotó” szerepe pedig marginális marad.
Tartalmi szembenállásnak tekinthető az, hogy a szlovák narratíva már a
10. századtól kezdve tud a szlovák nemzetről, a magyar pedig inkább csak
a középkor végétől. Nem szólva arról, hogy míg a Kárpát-medence nemzeti
történelme magyar megközelítésben a 10. században kezdődik, addig
szlovák megközelítésben már a 7. századtól.

A 19.
századi történelem szlovák és magyar olvasatában még több a súlypontbeli
különbség: a politikatörténet kapcsán mindkét oldal a saját nemzetté
válására fókuszál. Emellett tartalmi szembenállásnak tekinthető az
1848-as szlovák katonai akciók fontosságának különböző
megítélése.

A 20. század kapcsán a legegyértelműbb
tartalmi szembenállásnak a két
világháború közti Csehszlovákia
, különböző megítélése
tekinthető. Máshogy ítéli meg a két oldal a magyar
revíziós aktivitást is
.

Mindemellett azt
is láthatjuk, hogy a történelem szlovák
és magyar narratívája különböző fogalomkészlettel dolgozik
.
Nehéz elképzelni, hogy a szlovák és magyar történelmi narratíva
egymástól eltérő pontjairól konstruktív vitát lehessen folytatni
anélkül, hogy a másik fél által használt terminológia helyessége vagy
helytelensége szóba ne kerüljön. Az pedig, hogy a
történelmi nevek írásmódja is jelentősen eltér
, már sok
tekintetben nyelvpolitikai, emlékezetpolitikai problémának
tekinthető.

Magyar és
szlovák tankönyvek a legújabb E-folyóiratban

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017