• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Középpontban a gyerek – Alternatív nevelésű intézmények Magyarországon
2009. október 8. csütörtök, 0:00

A
legtöbben tudunk létezésükről, az elterjedtebb iskolaneveket fel is
tudjuk sorolni. És bár sokat finomodott az elmúlt évtizedben, az
általános vélekedés róluk mégis valami ilyesmi: az alternatív
intézmények egyénieskednek, diákjaik szabadosak és neveletlenek… (az
Eduline cikksorozatának első része)

Első megközelítésben alternatív iskolának nevezünk
minden olyan intézményt, amelynek nem a helyi önkormányzatok a
fenntartói, hanem valamely alapítványhoz kötődnek, esetleg maguk a
szülők a fenntartók. Ezeken belül azonban vannak olyan intézmények,
amelyek hátrányos helyzetű gyerekek megsegítésére jöttek létre, vagy
amelyek kifejezetten a tehetséggondozásra, vagy elitképzésre
szakosodtak. A szűkebb értelemben vett alternatív iskola (vagy óvoda)
elnevezés viszont azt jelzi, hogy az adott intézmény valamelyik
reformpedagógiai irányzathoz kapcsolódik. A továbbiakban ezekkel
kívánunk foglalkozni.


Irányok


Magyarországon a reformpedagógiai húzónevek a
következők: Rogers, Steiner (a Waldorf iskolák szülőatyja), Montessori
és Freinet. Nálunk ezen irányzatok mentén szerveződtek egyesületek,
ezekhez kapcsolódva pedig óvodák és iskolák szerte az országban.
Legtöbbjük a rendszerváltást követő években indult útjára, alulról jövő
(civil) kezdeményezésként. A legtöbb iskolája és óvodája országszerte a
Waldorf módszernek van, de a többi fent említett irányzathoz is szép
számmal tartoznak mindkét nevelési intézményből.


Lényeges eltérés azonban a külföldi (elsősorban
Nyugat-európai) oktatási rendszerekhez képest, hogy Magyarországon még
mindig igen alacsony az alternatív pedagógiák központi elfogadottsága,
ennek következményeként pedig  finanszírozásuk is elmarad a
hagyományos iskolákétól. Mert az állami fejkvótát megkapják ugyan
gyermekenként, az önkormányzattól viszont nem jár támogatás,
ami  – túl azon, hogy alkotmányosan is aggályos –  a
legtöbb esetben kényszerpályára küldi az intézményeket: pénzt kell
kérniük a szülőktől. „A lányom Montessori iskolába jár. – meséli Pákh
Éva, kétgyermekes budapesti anyuka.


Havonta tízezer forintot fizetünk tandíj címen, viszont
úgy gondolom, hogy a tárgyi és elsősorban az emberi feltételek sokkal
jobbak, mint a fiam volt iskolájában. Ő hagyományos általános iskolába
járt, és érezhetően sokkal kevesebbet törődtek vele, a masszához
tartozott ő is, mint a többi gyerek. A lányom negyedik éve jár ebbe az
iskolába, és még nem volt nap, hogy ne boldogan indult volna reggel. És
az is ki tudott derülni róla, hogy miben tehetséges.”


Olvassa
el az Eduline teljes cikkét
»

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017