Szerdán
tartják a kompetenciaméréseket az iskolák 4., 6., 8. és 10. évfolyamain;
a tudást és a képességeket összesítő felmérés minden tanuló számára
kötelező.
A mérés – amely
alól csak néhány, sajátos nevelési igényű tanuló mentesülhet – az idén
összesen 422 773 diákot érint.
Az
iskolák 4. évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és
képességeket vizsgálják, 2 315 intézményben 96 517 diák vesz részt a
felmérésben.
A 6., a 8. és a 10.
osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell
számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható
matematikai tudását veszik górcső alá.
A 6. évfolyamon 2 352 intézményben 107 175 diák, a 8.
osztályban 2.445 intézményben 107 751 tanuló, míg a 10. osztályban 1 034
intézményben 111 330 tanuló vesz részt a
kompetenciamérésben.
A diákoknak a
tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi
életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. Tavaly
például volt olyan feladat, amelyben azt kérdezték, hány percből áll
egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden
téglalap paralelogramma.
A felmérés
azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a
tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen
hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A
tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok
sok szempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több
aspektusáról.
Az első ilyen felmérés
2001 őszén volt, ezt 2003-ban követte a második, majd 2004-ben,
2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.
A mostani felmérés eredményeit – iskolai és
fenntartói jelentéseket – 2009 február végéig kapják meg az
intézmények és fenntartóik. Ettől az időponttól az egyes iskolák
feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá
válnak.
(OKM
Sajtóosztály)
0shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!