Szerdán
tartják a kompetenciaméréseket az iskolák 4., 6., 8. és 10. évfolyamain;
a tudást és a képességeket összesítő felmérés minden tanuló számára
kötelező.
A mérés – amely
alól csak néhány, sajátos nevelési igényű tanuló mentesülhet – az idén
összesen 422 773 diákot érint.
Az
iskolák 4. évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és
képességeket vizsgálják, 2 315 intézményben 96 517 diák vesz részt a
felmérésben.
A 6., a 8. és a 10.
osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell
számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható
matematikai tudását veszik górcső alá.
A 6. évfolyamon 2 352 intézményben 107 175 diák, a 8.
osztályban 2.445 intézményben 107 751 tanuló, míg a 10. osztályban 1 034
intézményben 111 330 tanuló vesz részt a
kompetenciamérésben.
A diákoknak a
tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi
életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. Tavaly
például volt olyan feladat, amelyben azt kérdezték, hány percből áll
egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden
téglalap paralelogramma.
A felmérés
azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a
tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen
hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A
tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok
sok szempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több
aspektusáról.
Az első ilyen felmérés
2001 őszén volt, ezt 2003-ban követte a második, majd 2004-ben,
2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.
A mostani felmérés eredményeit – iskolai és
fenntartói jelentéseket – 2009 február végéig kapják meg az
intézmények és fenntartóik. Ettől az időponttól az egyes iskolák
feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá
válnak.