Demokrácia-e Magyarország vagy sem? Végső soron akár ezt a kérdést is mérlegelnie kellett azoknak a diákoknak, akik az emelt szintű történelmi érettségin a 16-os esszékérdést választották. Ennek azonban vannak mostanában bizonyos kockázatai.
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének (TTE) elnöke szerint elengedhetetlen, hogy a vizsgázó ismerje a választási rendszert, a népszavazás szabályait. Ugyanakkor az adott feladat megoldásakor a diák juthat arra a következtetésre, hogy Magyarországon nincs demokrácia, vagy legalábbis korlátozottan érvényesül a népfelség elve. Viszont, ha a javító tanár szerint az elvárttól eltérő következtetés esetén nem értette meg a feladatot, (vagyis nem juthat ilyen következtetésre), akkor netán nulla pontot is adhat a diáknak.
– Ez a feladat számos kérdést vet fel, amelyek megválaszolásához mélyen kell ismerni a mai magyar társadalmi viszonyokat. Elemzésében a demokrácia érvényesülését igazolhatja, vagy épp az ellenkező következtetésre is juthat. A probléma a feladat megfogalmazásában van – magyarázta lapunk megkeresésére Miklósi László, hozzátéve, hogy a feladat javítókulcsa, amit az Oktatási Hivatal már közzétett, korrekt.