A papíralapú, hagyományos tankönyv logikáját, felépítését, vizuális elemeit felhasználó digitális tananyag. Kezdetben papíralapú tankönyvek digitalizált változatát jelentette, ezek az e-book típusú taneszközök, amit úgy is megfogalmazhatunk, hogy átmenet a digitális tananyag és a papíralapú tankönyvek között.
Ezeket az egyszerű taneszközöket viszonylag hamar felváltották/kiegészítették az azonos logikával kialakított, de már digitális tananyagokkal kiegészített taneszközök. A 16/2013. (II. 28.) EMMI rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről tartalmaz fogalmi definíciókat a digitális tananyaggal kapcsolatban. A rendeletben olvasható: „…e-könyv: az a strukturált szöveg, amelyben a hipertext és hipermédia megoldások egyszerűsítik az információkhoz való hozzáférést és azok kezelését. Az eredetihez képest bővebb, esetleg multimédia-illusztrációk szemléletesebbé teszik a tananyagot. Az esetlegesen alkalmazott speciális »könyvolvasó« programokban jegyzetelési, könyvjelző és szövegkiemelési funkció is adott …”2
Az elektronikus tankönyvek következő generációja a web 2.0 lehetőségeit kihasználó online tankönyvek.
Az elektronikus tankönyveket elsősorban a nagy kiadók fejlesztik kiegészítésképpen a papíralapú tankönyveikhez, ahogy M. Nádasi Mária is megfogalmazta: „…a tankönyvet, tankönyvcsaládot csak nyomtatott taneszközként meghatározni ma már nem indokolt, inkább a nyomtatott és digitalizált eszközök együttes megjelenését érdemes alaphelyzetként értelmezni.” 3
Elektronikus tankönyveket fejlesztő műhelyek
A könnyebb átláthatóság érdekében az említett tananyagokat fejlesztőműhelyenként fogom bemutatni, aszerint, hogy az adott e-tankönyvnek van-e papíralapú változata, azaz a Mozaik Kiadó, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, és a Műszaki Könyvkiadó digitális történelemtankönyveit fogom vizsgálni a gyakorlati használhatóság szempontjából. Személyes tapasztalataimon túl, a vizsgálati szempontokat Bedő Andrea Digitális tankönyvek című, a VI. Interaktív Tábla Konferencián elhangzott, előadásából merítettem. 4
A Mozaik Kiadó mozaLearn 5 integrált digitális oktatási rendszere – többek között – tartalmaz interaktív táblához készített digitális tanári tankönyveket és az otthoni tanulást segítő „web-tankönyveket” is. A két taneszköztípus ki is jelöli a digitális tankönyvek felhasználásának két nagy területét. A hagyományos, frontális szervezésű történelemórán a digitális tankönyv aktuális tananyagnak megfelelő részeit kivetítve a történelemtanár szakszerűn, színesen és kevés plusz energia befektetésével illusztrálhatja előadását. Kis kreativitással az adaptív óraszervezéshez is segítséget nyújthat. A tanulói digitális tankönyv a (divatos terminológiával Z generációnak 6 hívott) jelenlegi diákok az infokommunikációs technológiához fűződő szoros viszonyát használja ki. Azaz a taneszköz megjelenési formájához kapcsolódnak a diákok szempontjából erős motívumok, ami segítheti a tanítási-tanulási folyamat sikerét. Másrészt híd lehet az iskola világa és a diákok világa között.
1. kép. Történelem 5–8, mozaBook változat
A mozaBook digitális tankönyvekben a nyomtatott kiadványok szöveges és képi tartalmán túl számos interaktív extra tartalom, tematikus eszköz és játék teszi érdekesebbé, könnyebben befogadhatóvá a tananyagot. A program táblafüggetlen, azaz bármely interaktív táblán használható. A pedagógusok munkáját a programba épített animációs, prezentációs és illusztrációs lehetőségek segítik.
A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó digitális tankönyveit 7 „flipbookoknak” nevezi, melyek két csoportba oszthatók: interaktív és nem interaktív tananyagok. A nem interaktív flipbookok a hagyományos tankönyvek elektronikus, lapozható változatai, melyek nem tartalmaznak interaktív elemeket. Ezek a flipbookok ingyen, regisztráció nélkül elérhetők az NTK weboldalán. Az interaktív flipbookok, hasonlóan a flipbookokhoz, szintén a tankönyvek elektronikus, lapozható verziói, melyek azonban interaktív elemekkel egészülnek ki. Ezek a termékek nem ingyenesek.
Az NTK digitális tankönyvein keresztül jól bemutatható ezen taneszközök használata, előnyeik, korlátaik. A kiadó weboldaláról letölthető a Forrásközpontú történelem négy kötetének digitális változata. Az e-tankönyvek teljes egészében megfelelnek a papíralapú tankönyveknek (oldalszámok, szöveg, képek, térképek stb.).
2. kép. Az NTK Történelem 10. tankönyvének digitális változata
Tanórán kivetítve az egyes elemek kinagyíthatók, a „Tanári Panel” eszköztárral korlátozottan bele lehet írni, rajzolni, egyes részeket le lehet takarni, illetve kiemelni. Szöveget, képet kimásolni csak nehézkesen lehet. A történelem tantárgynál a tananyag-elsajátítás sikeréhez alapvetően hozzájárulhat a vizuális elemek használata, a digitális tankönyv kivetítése könnyen alkalmazható, a tantervnek, az érettségi követelményeknek maximálisan megfelel.
A Műszaki Könyvkiadó digitális tankönyveit OK! Online Könyveknek 8 nevezi.
Az OK! Online Könyvek hotspotokat, azaz a kiadó által hozzáadott és lektorált kiegészítéseket tartalmaznak. A változatos formában megjelenő többlettartalmak (animációk, tesztek, feladatsorok, képek, videók, megbízható forrású linkek stb.) segítik a megértést, a begyakorlást és önellenőrzést, illetve az ellenőrzést.
A hotspotokon kívül a pedagógus maga is tovább bővítheti az OK! Online Könyveket saját jegyzeteivel és tananyagaival, elhelyezhet és megoszthat a diákokkal szöveges és hangjegyzeteket, fájlokat, külső és belső hivatkozásokat.
A feladatkiosztás és számonkérés, a hotspotok megosztása történhet csoportokra, de akár egyénre szabva is, így a differenciálás mellett az OK! Online Könyvek kiválóan alkalmasak felzárkóztatásra, tehetséggondozásra.
Rendelkezik mindazokkal a digitális tananyagokra jellemző elemekkel, amelyek a tananyagot érdekessé, könnyebben befogadhatóvá teszik, garantálják az élményszerű tanulást.
3. kép. Az Élő történelem I. OK! Online Könyv változata
A Műszaki Kiadó tulajdonosváltása miatt az OK! Online Könyvek további fejlesztése kétségessé vált, így lehetséges, hogy az OK! Online Könyvek a magyar neveléstörténet nem túl hosszú lábjegyzetévé válnak.
Miért jó az elektronikus tankönyv? Jó-e egyáltalán?
Tankönyvfejlesztői szemmel ez a taneszköz sokkal rugalmasabb keretrendszert, bővebb lehetőségeket rejt magában, mint a papírtankönyvek.
Fenntartói szemszögből – hosszú távon – olcsóbb a digitális tankönyvek használata, mint a jelenlegi rendszer.
A jelenlegi diákok világához közelebb állnak az e-tananyagok, mint a papíralapú tankönyvek.
Történelemtanári szemmel is sok lehetőséget rejtenek magukban. Új ismeretek elsajátításakor, kivetítve, a frontális munkaszervezés vizuális elemeinek minőségét erősíthetik. Aktív táblán alkalmazva a diákokat is be lehet vonni a használatukba (pl. kivetített vaktérképekhez kapcsolódó rajzos feladatokkal).
4. kép. Térkép az Élő történelem I. digitális változatából
Online könyvek esetében személyre lehet szabni az adott taneszközt, így új távlatok nyílhatnak a differenciált oktatás területén. Kényelmi és praktikus szempontból a pedagógus könnyen magával viheti (adathordozón vagy a hordozható számítógépén) akár több kiadó e- tankönyveit is.
A megváltozott magyar tankönyvpiaci helyzet megváltoztatta a digitális tankönyvek szerepét is. A tanári szabadság a tankönyvválasztás szabadságának korlátozásából adódó szűkülését szerencsés esetben csökkentheti a digitális tankönyvek szélesebb körű elterjedése, illetve a korábban „csak” a papíralapú tankönyvek kiegészítéseként fejlesztett e-taneszközök, azoktól elválva, önálló életet élve, a fejlesztés fő irányává válhatnak.