Több
külföldi kutatás jutott arra az eredményre, hogy a gyerekek biológiai
órájának nem felel meg a reggel nyolc órai tanításkezdés, majdnem olyan
ez nekik, mintha a felnőtteket hajnali 3-kor köteleznék
munkakezdésre.
(Forrás: origo)
A
megkérdezett gyerekek is fáradtságra, álmosságra panaszkodnak az első
órákon, ezért szívesen kezdenék később az első órát. Nem csak a
diákoknak, de sokszor a tanároknak és a szülőknek is gondot okoz a korai
kelés.
Német és amerikai kutatások egyaránt arra az eredményre
jutottak, hogy nem szabadna reggel 8-kor kezdeni a tanítást, mert a
gyerekek reggel még annyira fáradtak, hogy alig tudnak koncentrálni az
első órákra. A iskolásoknak a reggel 8 óra majdnem olyan, mintha a
felnőtteknek hajnali 3-ra kéne munkába járni – állítják német
pszichológusok és gyerekorvosok. Szerintük a diákok kora délután a
legfrissebbek, akkor tudják kihozni magukból a maximumot. Ezt amerikai
kutatók is vizsgálták, próbadolgozatokat írattak diákokkal, és ez a
kutatás is arra az eredményre jutott, hogy a gyerekek jobban
teljesítenek a délutáni teszteken mint a reggeli dolgozatoknál. Az
amerikai kutatók szerint a gyerekek legalább 1-2 órával kevesebbet
alszanak iskolaidőben, mint a szünidő vagy a hétvége ideje alatt, és ez
az alváshiány okozza a rossz reggeli teljesítményt.
A megkérdezett gyerekek is fáradtságra panaszkodnak az
első órákon. „Nagyon álmos vagyok reggel” – mondta mosolyogva a Fillér
Utcai Általános Iskola negyedikes diákja. „Sokan el is késnek. Én
egyszer-kétszer például az anyukám miatt késtem el” – tette hozzá egy
kislány. „9-re kéne járni, de az rossz lenne, ha délután tovább kellene
emiatt maradni” – vetette fel egy negyedikes diák. Az egyik kislány
tanult egy ideig Skóciában, ő arról mesélt, hogy ott 9-kor kezdődik a
tanítás, de tovább is tart mint itthon. A Hermann Ottó Általános Iskola
diákjai közül is sokan választanák a 9 órai kezdést, ugyanakkor arról
nem szeretnének lemondani, hogy délután különféle különórákra
járhassanak.
„A tanárok biológiai
órájának is jobb lenne” – mondta a későbbi kezdésről szóló felvetésre a
második kerületi általános iskola egyik tanárja. A gyerekek még szinte
alszanak reggel 8-kor, alig tudnak figyelni – tette hozzá. Mások viszont
már hozzászoktak a 8 órai kezdéshez és semmiképp sem szeretnének
lemondani arról, hogy délután 2-3 körül véget ér a munkaidejük. Vannak
ugyanakkor olyan magángimnáziumok, ahol csak 9-kor kezdődik a tanítás,
ez nagyon vonzza a végzősöket.
„Nem
csak a gyerekek, hanem a felnőttek is álmosak reggel 8-kor, mert nem
alszanak eleget” – mondta Prágai Éva pszichológus. Szerinte nem a korai
kezdéssel van a baj, hanem azzal, hogy a gyerekek mennyit és hogyan
alszanak. A reggeli rohanás biztos, hogy rossz hatással van rájuk, ebből
a szempontból lenne jó a későbbi kezdés – tette hozzá.
Sok külföldi példa utal arra, hogy
már nem mindenhol szokás a 8 órai iskolakezdés, viszont ezekben az
országokban a diákok sosem végeznek délután 2 körül, mint ahogy ez
Magyarországon szokás. Németországban tartományonként, sőt iskolánként
más-más az iskolakezdés rendje, de sok helyen álltak át a 9 órai
kezdésre. A német diákok többsége viszont minden második szombaton is
iskolába jár. Az USA több tagállamában is reggel fél kilenckor vagy
kilenckor kezdődik az első óra. A legtöbbet viszont talán a japán diákok
töltenek iskolában: reggel 9-től általában délután 6-ig bent vannak, és
szombaton sincs szünet.