• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Kik voltunk mi? Rabló zsoldosok? – Forr a vita az átdolgozott történelemtankönyvek tartalmáról
2020. szeptember 24. csütörtök, 17:01

Már az ötödikes és a kilencedikes diákok kezében vannak az új – pontosabban a megváltozott Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint – átdolgozott történelem-tankönyvek. A következőkben az ötödikes tankönyv körüli történészi vitára vetjük pillantásunkat.

Kis magyar mitológia címmel írt a könyvről bírálatot Berend Nóra történész, a cambridge-i egyetem professzora. Írása a Történelemtanárok Egyletének honlapján jelent meg.

– Történészként szeretném megosztani gondolataimat arról, hogy miért rossz ez a tankönyv – írja. – Módszeresen nem oktatni, hanem ideoló­giai­lag formálni kíván egy olyan irányba, ami ellentétes a demokráciával és az egészséges szellemi fejlődéssel egy­aránt – teszi hozzá.

Ezen kezdő állításai után – a tankönyv ókori Rómát bemutató részéről szólva – Berend kifejti azon nézetét, miszerint az új tankönyv az egyeduralmat dicsőíti a demokráciával szemben. – Tendenciózusan az egyeduralom úgy kerül bemutatásra, mint a demokráciánál jobb politikai berendezkedés. A könyv ezt így nem mondja ki, de erőteljesen ezt sugallja – folytatódik a bírálat, követik egymást a mondatok.

– A vallások bemutatása szintén torzít, egyoldalúan a kereszténység igazát, valóságosságát hangsúlyozza a könyv – írja még mindig Berend Nóra.

A bírálat további részének – meglátásunk szerint – egyik leglényegesebb állítása, hogy az új tankönyv fölnagyítja a magyarság szerepét a környező világ dolgainak alakulásában.

– A tankönyv a magyaroknak és a magyarok kitalált őseinek sokkal nagyobb fontosságot tulajdonít a valóságnál, illetve mindenféle kitalált érdemekért dicséri őket – írja. – A korabeli nyugati évkönyvek teljesen világossá teszik, hogy „őseink” rabló zsoldosok voltak, akik „jó pénzért” […] bárkihez elszegődtek és bármi célért, bárki ellen harcoltak, amikor pedig nem adódott szövetséges, akkor rablótámadásokat vezettek – fogalmaz.

NAT: „A történelemtanulás során a tanuló megismerkedik a magyar és a világtörténelem legfontosabbnak tartott eseményeivel, jelenségeivel, folyamataival és szereplőivel”
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Gróf Péter és Szabados György, az új tankönyv tananyag-fejlesztői, valamint Pappné Gellényi Judit az Oktatási Hivatal honlapján adott választ Berend Nóra cikkére. Szerintük Berend azon okfejtése, amely a tankönyvet egyeduralom-barátnak állítja be, arra irányul, hogy a tankönyvírók munkáját politikai-ideológiai sugalmazással hiteltelenítse.

Berend kereszténységgel kapcsolatos megjegyzéseire a válaszcikk szerzői idézik hazánk alaptörvényének egy szakaszát: „Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette.” Majd idézik a NAT egy bekezdését: „A történelemtanulás során a tanuló megismerkedik a magyar és a világtörténelem legfontosabbnak tartott eseményeivel, jelenségeivel, folyamataival és szereplőivel. Ez jelentős mértékben elősegíti, hogy a ta­nuló megismerje és elsajátítsa azt a kulturális kódrendszert, amely lehetővé teszi számára identitása, valamint a magyar nemzet és a keresztény normarendszeren alapuló európai civilizáció iránti elkötelezettsége kialakítását és megerősítését.” Mint írják, ezek alapján élvez elsőbbséget a tankönyvben a kereszténység.

A válaszcikk szerzői szerint nem túlozza el a tankönyv a Magyar Királyság történelmi szerepét. – Meggyőződésünk szerint nem eltúlozza, hanem ellenkezőleg: helyreállítja! A Magyar Királyság időről időre nagyhatalmi politikaformáló szerepet játszott a középkorban – fogalmaznak.

A magyarok 10. századi hadjáratairól is egészen másképp szólnak: – Éppen a rabló­hadjárat-minősítés mondható szakszerűtlennek, hiszen minden korabeli háború kísérőjelensége volt a zsákmányszerzés. […] Hogyha a magyar támadások rablási célzattal indultak volna, akkor […] sújtották volna az északkelet, kelet felé vezető gazdag karavánutakat; márpedig abba az irányba a magyarok nem hadakoztak, hanem kereskedtek. A korszakról a tankönyvben szereplő kép alapos történeti és régészeti szakmunkákra épül. Csak éppen az eddigi katasztrófaszemlélet helyébe reális, egészséges megközelítésmód lépett – írják.

Forrás

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

„Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017