Szeptembertől
az interneten keresztül elérhetők lesznek a Sulinet Digitális
Tudásbázis első anyagai
(Forrás: Magyar Hírlap)
A diákok ezekkel a matek, a történelem, a
magyar vagy éppen az énektanárok kiválóan használható feladatokhoz,
multimédiás szemléltető eszközökhöz jutnak. Ez az új virtuális eszköz is
azt szolgálja, hogy a hazai oktatás szemlélete átlépjen a harmadik
évezredbe. Az eszközök a
legtöbb helyen már megvannak a digitális iskola megvalósításához, de
tanárnak és diáknak egyaránt meg kell tanulnia, hogyan is használja jól
ezeket a tanuláshoz Az oktatásban a pedagógusok továbbra is
túl mereven ragaszkodnak a tankönyvekhez, a tanár sokszor nem is a
tanterv, hanem a tankönyv alapján tanít – mondta egy ezen a héten az
Oktatási Minisztériumban tartott kerekasztalbeszélgetésen Báthory
Zoltán. Az arra hívta fel a figyelmet, hogy a hagyományos tankönyv egyre
kevésbé felel meg az új pedagógiai kihívásoknak. A tanároknak a zárt és
statikus rendszerű tankönyvek helyett sokkal inkább az adott témához
illeszkedő egyedi feladatokban, szemléltőeszközökben érdemes
gondolkozniuk, amelyeket maguk állítanak össze a gyermekek számára.
Ez a szemléletváltás már számos
Nyugat-Európai országban bekövetkezett, ahol bevett dolog, hogy az
iskolák tanári stúdióiban a pedagógusok maguk sokszorosítják a
feladatlapokat vagy éppen saját kezűleg készítik a szükséges
illusztrációkat. Miután a harmadik évezred elején a papír az élet számos
területéről kiveszőben van, értelemszerő, hogy ez az iskolákat sem
hagyja érintetlenül. Magyarországon a tervek szerint ezt a váltást
szolgálja majd a szeptemberben startoló Sulinet
Digitális Tudásbázis (SDT) elnevezésű program. A projekt fő
célja, hogy minden műveltségi területen legyenek olyan elektronikus
formában elérhető tananyagok, amelyeket a tanárok saját kreativitásuk
szerint használhatnak fel az oktatásban.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az iskolákat
kiszolgáló Sulinet honlapján
keresztüla pedagógusok a tantervhez illeszkedő
konkrét óravázlatokhoz, módszertani segédletekhez, tananyagokhoz
férhetnek hozzá. A rendszer lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus
oktatási anyagok elérését és felhasználását is a mindennapi oktatásban.
A rendszer a tananyagot a
legkisebb, önállóan még értelmes elemekre, építőkockákra bontja. Ezek
lehetnek szövegrészek, képek, hangbejátszások, animációk, szimulációk,
filmrészletek, vagy egyszerű feladatok. Ezekből a tananyagelemekből
állnak össze a tanórákon egy-egy konkrét oktatási feladatot lefedő
tananyagelem halmazok, a tananyagegységek. A tanárok ezeket teljesen
egyéni oktatási céljaik szerint használhatják fel, szerkeszthetik meg.
Egy rézmetszetet megjelenítő kép például Buda ostromáról több helyütt is
felhasználható lesz, így a történelem, a művészettörténet oktatásához
vagy egy irodalmi mű illusztrálásához. A lehetőség adott minden
pedagógus számára, hogy ezeket az anyagokat saját ízlésének megfelelően
átalakítsa, s saját anyagait is megoszthatja tanár kollégáival.
Az SDT fontos szempontja a
megbízhatóság. A tanárok már ma is előszeretettel használják fel az
internetet, mint forrást munkájukhoz, a világhálón azonban nem mindig
találnak megfelelő anyagokat. Az SDT-n így csak a Nemzeti alaptantervhez
illeszkedő, ellenőrzött és hiteles tananyagok lesznek megtalálhatók.
Szeptemberre technikailag elkészül a
Sulinet Digitális Tudásbázis 1.0 verziója, amely összesen 52 évfolyamra
vonatkozó alaptantárgyak digitális tananyagait foglalja magába. Első
lépésben így kilenc tantárgy anyagai lesznek elérhetők a 7-12, a 9-12,
illetve a 7-10 évfolyam ok számára. A második pályázaton támogatást
elnyert tananyagok folyamatosan kerülnek be a Tudásbázis rendszerébe.
jós Eredeti
cikk