Az
önkormányzatok harmada eddig már összevonta, vagy legkésőbb a jövő tanév
végéig összevonja általános iskoláit – többek között ezt állapította
meg a közelmúltban alapított Tárki-Tudok első felmérése, amelynek során
ötszáz önkormányzatot kérdeztek meg tavaly ősszel.
Az intézmények átadása többcélú kistérségi társulás
részére az önkormányzatok kilenc százalékának jelent opciót, míg a nem
önkormányzati tulajdonba való intézményátadási szándék nem jelentős,
mindössze két százalékos volt. A közoktatásban végrehajtott törvényi
változások és az alkalmazkodási kényszer leginkább a pedagógusokat
segítő státuszok megszüntetésére sarkallta az önkormányzatokat, 60
százalékuk élt vagy élni fog ezzel az eszközzel.
A felmérés rámutatott arra is, hogy az alapítványi
forma megjelenése tömegesen nem várható, a települések közötti
együttműködés viszont várhatóan erősödni fog. A pozitív folyamatokat
erősítené, ha a szabályozás kiszámíthatóbbá válna, az értékelési-mérési
és visszacsatolási tevékenység erősödne.
Jelenleg a szabályozás nem kellően rugalmas: azt az
önkormányzatot is kisiskolája átadására kényszeríti, amely egyébként
szeretné is és esetleg meg is engedhetné magának a fenntartást. A
törvényalkotást megelőzően kipróbálás-mérés-beválás vizsgálatra lenne
szükség, hatáselemzések készítésére. Ma ugyanis a társulásokat sokszor
úgy ösztönzik, hogy nincs még igazán követhető minta – áll a
felmérésben.
Ilyen vizsgálatot 18
százaléknál az idei tanévben végeztek, a képviselő-testületek 11
százaléka már tavaly megtette ezt a lépést. A jövőben még 4 százalék
tervez hasonló döntést, 5 százalék pedig jelezte, hogy
bezárja intézményét. A vizsgálatból kiderült, hogy a társulási
aktivitás erősebb a nyugat-magyarországi városok körében, mint a keleti
országrészben.