• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Jön a zsúrkocsi
2004. november 12. péntek, 0:00

A Net
Nemzedék digitális iskolája
(Forrás: Népszabadság)

Régóta tart a vita a többszörösen hátrányos helyzetű roma
származású gyerekek felzárkóztatásáról és a kisegítő iskolákról. Az
egyik tábor az integráció jelszavát tűzte zászlajára, a másik fél
szerint a gyakorlatban ezeket a problémás gyerekeket csak kis
csoportban, speciális tanrenddel lehet tanítani. Ennek a problémának
megoldása lehet a Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, 2003 októberében indult
Roma Oktatási Informatikai Projekt (ROIP): informatikai eszközök
használatával minden eddiginél nagyobb sikereket értek el a szociális
hátrányokkal küzdő, kevésbé motivált, szorongó fiatalok mentális
képességeinek fejlesztésében. Az informatikai eszközökkel segített
tanulási esélyteremtés lehetősége először egy 2002-es OECD- (Gazdasági
Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) tanácskozáson fogalmazódott
meg. A magyar Oktatási Minisztérium iskolai kísérletek és nemzetközi
szeminárium szervezését egyaránt vállalta, és 2003 januárjában megbízta
az ELTE Természettudományi Karának Multimédiapedagógiai és
Oktatástechnológiai Központjában működő UNESCO-kutatócsoportot a Roma
Oktatási Informatikai Projekt lebonyolításával.


Ezt a nemzetközi tapasztalatok áttekintése, a tanárok
felkészítése, az infrastruktúra kiépítése és a kiválasztott diákok
általános tudásszintjének felmérése követte. A felmérés az értő
olvasást, az általánosító gondolkodást és a kombinatív képességet
vizsgálta. Az eredmények messze az országos átlag alatt maradtak. Maga
az oktatási kísérlet 2003 őszén kezdődött tíz Borsod-Abaúj-Zemplén
megyei általános iskola 7. osztályában, amelyekben a tanulók 65-90
százaléka roma származású volt.Azóta eltelt egy év, az új szintfelmérés
hihetetlen fejlődést mutatott mind a rosszabb, mind a szerencsésebb
helyzetű diákok körében.


Kárpáti
Andrea, az ELTE TTK egyetemi tanára, Multimédiapedagógiai és
Oktatástechnológiai Központjának vezetője, a ROIP-kutatás irányítója
szerint az internet és a számítógép világa a gyerekeknek rendkívül
motiváló és izgalmas környezet. – Ez az ő kultúrájuk – mondja Kárpáti
Andrea -, ők a Net Nemzedék, az a generáció, amelyik együtt nőtt fel az
informatikai kultúrával. A tanár az óráját színesítheti képekkel,
filmrészletekkel, ábrákkal. A feladatok is valószerűbbek, előfordul,
hogy egy ténylegesen létező iskolai rendezvényre kell meghívót írniuk,
mondjuk a saját mamájuknak. A diákoknak folyamatosane-mailezniük kell
különféle témákban, és mivel kíváncsiak, mit írt a másik, kénytelenek
megtanulni jobban olvasni. – Ráadásul a fegyelmezési gondok is
megszűnnek, annyira lekötik a gyerekek figyelmét a személyre szabott,
újszerű feladatok, hogy nincs idejük rosszalkodni – sorolja az előnyöket
a professzor asszony.


Arra a
kérdésre, hogy a ROIP-ot speciálisan romák számára fejlesztették-e ki,
az eltérő kulturális háttér miatt egyedi felzárkóztató programra volt-e
szükség, és hogy ebben az értelemben ez a projekt is elkülöníti a
problémás gyerekeket a többiektől, Kárpáti Andrea azt válaszolta: – A
roma kulturális háttér nem hátrány. A roma tanulók oktatásánál érdemes
az erős vizuális orientációjukra építeni. A programban természetesen
részt vesznek az iskolai osztályokba járó magyar diákok is, a
kezdeményezés elnevezése csak arra utal, hogy a romák között több a
halmozottan hátrányos helyzetű tanuló. Felvetődik a kérdés, hogyan lehet
megfizetni azt, hogy mindenki számítógép előtt üljön az általános
iskolában? – Nem szükséges, hogy egy gép előtt egy ember üljön, sőt, ha
ügyesen válogatjuk meg a párokat, még hatékonyabb is a csapatmunka, mint
az egyéni – mondja Kárpáti Andrea. Így egy átlagos 12 gépes, a
Sulinet-program keretében létrehozott gépteremben, amely az iskolák
kétharmadában megtalálható, már leültethető egy 25 fős osztály.
Ugyanakkor nem minden digitális óra folyik a számítógépes laborban. A
hagyományos órákon egy tanári demonstrációs eszköz – mondjuk a mozgó
vetítőberendezés, a „digitális zsúrkocsi”, amely az Oktatási és
Informatikai és Hírközlési Minisztérium közös pályázatain nyerhető –
elég.


A professzor szerint az igazi
akadályt az jeleni, hogy az informatikai módszerek használata a
tanároktól rengeteg többletmunkát követel meg, és nagyon sokan anyagi
ösztönzés nélkül vonakodnak a jelentős többletterheléstől. Az
informatikai eszközök használata az oktatásban tehát nagyban segíti az
esélyegyenlőség megteremtését, és a tanulásban korlátozott roma
származású fiatalok integrációját. De mi történik a program végén? A
kísérlet lezárul, a kutatók hazamennek, a tanulmányaikat megírják.
Mindenki boldog? A diák hiába akar továbbtanulni, ha nincs pénz
kollégiumi szobára. Nekik jelenthet megoldást a Miskolci Digitális
Középiskola. A tanulók régi iskolájuk, illetve a teleházak, (a közösségi
számítógép- és internethozzáférési pontok) és egy mentor segítségével
e-mailben végezhetik tanulmányaikat. Hogy sikerül-e majd a hátrányos
szociális helyzetű gyerekeknek megállni a helyüket a program végeztével
az életben, jövőre kiderül. Egy biztos a legfontosabbat: tanulni,
gondolkodni ROIP-ban megtanulhatnak. Bizakodásra a PISA nemzetközi
felmérése adhat okot, amelyben a legjobb eredményeket azok az országok
érték el, ahol az informatikai módszereket fokozottan használják az
oktatásban.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciája

Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért

Eddigi konferenciáink

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Galéria

Bank és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017