• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Játékterápia az agy fejlesztésére
2006. március 21. kedd, 0:00

Kómából
épülő, autista, illetve hiperaktív gyerekek állapotának javulásában,
problémáik levetkőzésében segít egy új rendszer, amely többek között
videójátékokra épít.
(Forrás: SG)

A közelmúltban egyre nagyobb figyelem irányult a
CyberLearning Technology LLC cég S.M.A.R.T. BrainGames névre keresztelt
technológiájára, amely kifejezetten gyermekek megsegítésére készült. Az
elgondolás szerint a súlyosan sérült, rehabilitációval küzdő, autista,
vagy éppen hiperaktív kis betegek legalább részleges gyógyulásában
óriási szerepet játszhatnak a speciális számítógépes játékok, amelyek
egyrészt a közérzet javításával, a kezeléssel járó fájdalom
enyhítésével, másrészt bizonyos agyi funkciók felerősítésével
segíthetnek.


A neuro-feedback már
évtizedek óta létező rendszer, amelyben bizonyos agyhullámok
kiváltásáért jutalmazzák az alanyt. A videójátékok bevonása azonban
viszonylag új – és meglehetősen sikeres – ötletnek számít, amely már
kifejezetten a gyermekeket célozza meg. A S.M.A.R.T. ezen belül is az
agyi sérülésekkel, hiperaktivitással, illetve a tanulási képességekkel
kapcsolatos problémákra összpontosít. A megoldást eredetileg a NASA
alkalmazta, amely a pilóták figyelmét igyekezett fenntartani a hosszú
repülések alatt, és rászoktatni őket, hogy vészhelyzetekben is
maradjanak nyugodtak. Az 584 dollárt, vagyis mintegy 120 ezer forintot
kóstáló rendszer kompatibilis a PlayStation és Xbox
konzolokkal.


A tesztalanyok egy
speciális sisakkal a fejükön próbálhatják ki a játékokat, amely a
visszacsatoló rendszerbe továbbítja a megfigyelt agyhullámok adatait. A
rendszer ezután eldönti, hogy milyen irányba befolyásolja a vezérlőt,
vagyis korlátozza, vagy engedje szabadabbra a játékosokat. Az orvosok
szerint a legjobban az autós játékok váltak be, amelyeknél fokozott agyi
tevékenység hatására jobban gyorsulhatunk, míg a kívánt agyhullámok
hiánya esetén lassul az autó és nehezebbé válik a
kormányzás.


Az elmúlt hónapokban
több sikeres kísérletet folytattak le, súlyosan sérült gyermekekkel.
Akadt köztük például baleset után agyhalottnak nyilvánított, majd a
kómából évek alatt felépülő gyermek, akinek újra meg kellett tanulnia
beszélni, járni, önmagát ellátni. Leukémiás betegek a ráksejtek ellen
küzdhetnek a játékokban, míg az autisták egy távoli szigeten élhetnek át
virtuális kalandokat.


A sikerek
ellenére azonban akadnak ellenzők, akik elsősorban a magas költségek és a
kezelés újdonsága miatt aggódnak. Szerintük a már bevált módszerek –
amelyeknél a társadalombiztosítás is segít az anyagiakban – jobban
megfelelnek, míg mások úgy vélik, hogy kellő odafigyeléssel és
óvatossággal több eredményt érhetnek el. Vigyázni kell ugyanis arra,
hogy a pácienseknél milyen játékokat alkalmaznak, mert csakis a
megfelelő eljárással érhetik el a feszültség, a nyugalmatlan állapot
visszaszorulását.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Alkotmány és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017