Itt van néhány téma, ami kikerülhet a történelemkönyvekből
2018. október 10. szerda, 18:51
Kevesebb lehet a tananyag történelemből az új Nemzeti Alaptanterv szerint. A Történelemtanárok Egyesülete úgy véli: azzal nincs baj, ha csökken a tananyag csak bemagolást kívánó, lexikális része. Az viszont nem mindegy, mely részek kerülnek ki a tananyagból, és mire helyeződik a hangsúly a történelemtanításban. A tervezetről még nincs végleges döntés.
A térképeket nem, de a tananyagot újra rajzolná az új Nemzeti Alaptanterv. A tervezet szerint csökkenhet a tananyag, így egy-egy témára több idő jutna. A Történelemtanárok Egyesülete üdvözli a tervezett változásokat, de szerintük át kell gondolni, hogy a történelem mely fejezeteit tanítják kevésbé alaposan a gyerekeknek.
„Például az általános iskolában az ókori keletről nem fognak tanulni a diákok. És, mondjuk Kínáról csak nyolcadikban a nagy kultúrák egyikeként fognak tanulni” – mondta Híradónknak Miklósi László. A Történelemtanárok Egyesületének elnöke úgy véli, az Európán kívüli nagy kultúrákról többet kellene tanulniuk a gyerekeknek, hiszen másként nem fogja érteni a világot a diák. „Tehát, az iszlámot, ha nem ismeri, akkor hogy gondoljuk, hogy meg fogja érteni napjaink helyzetét” – fogalmazott Miklósi.
A tananyag-csökkentés lényege, hogy a gyerekek leterheltsége csökkenjen, de megszerezzék az alapműveltséghez szükséges tudást. Mind a szakmai szervezet, mind az általunk megkérdezett oktatáskutató azt mondja: nagyobb teret kellene hagyni a tanárok számára a tananyag összeállításában. Figyelembe kellene venni ugyanis, hogy milyen irányba tanul tovább valaki.
„Akinek a gyereke sokkal többet is meg tudna tanulni az iskolában, mert fogékony rá, mert szereti a történelmet, sőt ilyen irányba szeretne tovább tanulni, akkor ő lehet, hogy azt mondja, hogy kevés, amit meg akarnak tanítani” – vélekedett Nahalka István. Az oktatáskutató viszont arra is felhívta a figyelmet, ha valamelyik gyerek nem ilyen, akkor ő gondolhatja úgy, hogy túl sok évszámot, túl sok fogalmat, túl sok személyt tanítanak neki, és azt is soknak érezheti, ami most van a Nemzeti Alaptantervben.
Az új Nemzeti Alaptanterv 2019 szeptemberében lépne életbe. A szakmai szervezetek szerint viszont több idő kellene a változások bevezetésére. Például a kerettantervek elkészítéséhez, illetve az új tankönyvek összeállításához.