Németországban
két évtizedes múltra tekint vissza az iszlám vallás oktatása, mostanáig
azonban nem állt a tanárok rendelkezésére egységesített tananyag. Idén
ősszel került az üzletek polcaira az első német nyelven kiadott, a
muzulmán hit oktatását elősegítő tankönyv. A Saphir megjelenését a
katolikus egyház is üdvözölte. (Forrás: [origo])
Több mint húsz éven át csupán jegyzetekre és saját
ismereteikre, tapasztalataikra hagyatkoztak a Németországban élő
iszlám-oktatók. 2008 szeptemberétől azonban megváltozott a helyzet,
ugyanis a muzulmán vallású iskolásokat az új tanévben egy vadonatúj
tankönyv várja, a Saphir, azaz magyarul zafír. Az anyagot tizennyolc
muszlim teológus állította össze, akik ügyeltek arra, hogy a
lehető legátfogóbban, és érthetően felvázolják az iszlám vallással
kapcsolatos tudnivalókat, ügyelve arra, hogy ugyanakkor rávilágítsanak a
más felekezetűekkel való harmonikus egymás mellett élés fontosságára,
és arról is szó esik a könyvben, hogy mi köti össze a keresztény és a
muzulmán világot. Idén márciusban határozat született arról, hogy az
elkövetkező években országszerte lehetőséget kell teremteni az iszlám
oktatásra, ahol erre igényt tartanak.
Jelenleg
csupán négy szövetségi tartományban, Bajorországban, Brémában,
Alsó-Szászországban és Nordrhein-Westfalenben van erre lehetőség. Ezek
közül is utóbbi régióban folyik a legintenzívebb oktatás. Itt 1999 óta
önálló tantárgy az iszlám. Tartományszerte 65 anyanyelvi tanár és 20
tudós oktatja a mintegy nyolcezer diákot százhúsz iskolában a Korán
tanaira. A pedagógusoknak ez idáig nem állt rendelkezésére megfelelő
tankönyv, az iskolarendszerben nem volt egy egységesített oktatási
irányvonal, ami alapján dolgozhattak volna, így ki-ki saját belátása
szerint tartotta meg az órákat.
Lamya Kaddor, a kiadó
egyik munkatársa elmondta, hogy a Saphir megjelenésének politikai
üzenete is van. Szerinte ez nem csupán egy jól kidolgozott tananyag a
bevándorlók gyermekeinek, hanem egy politikai jelzés is, hogy a
bevándorló kisebbségnek is megvan a megfelelő vallási oktatáshoz való
joga. Azt is jelzi a tankönyv bevezetése, hogy az iszlám egyenértékű a
keresztény vallással. A mostani kiadást az ötödik és hatodik
osztályosoknak szánják, majd rövidesen újabb kötetek jelennek meg a
hetedikesek és nyolcadikosok számára. Német teológusok elismerően
szóltak az anyagról, véleményük szerint nyoma sincs benne a másság
elítélésének, a szerzők a hitbéli sokszínűség hasznosságát, és a
vallások békés egymás mellett élését hirdetik. Kaddor elmondása szerint a
Saphir bevezetése zökkenőmentesen ment, a tartományok részéről minden
segítséget megkaptak.
A könyv olyan
témákat dolgoz fel, mint a Ramadan, megismerteti a fiatalokkal a
legfontosabb iszlámmal kapcsolatos kifejezéseket, téziseket és
rituálékat, mindezek mellett azonban kitér a muzulmánok német
társadalomba való beilleszkedésére, és mindennapi életére is. A kétszáz
oldalas mű áttanulmányozása után a gyermekek teljes képet kapnak a
Koránról, megismerik belőle Mohamed próféta életútját. A „Hit összeköt”
című fejezet pedig a más vallásokkal való hasonlóságokat tárgyalja.
Minden fejezet végén összefoglaló kérdések és feladatok találhatók,
melyek a tanultak átismétlésére és rögzítésére szolgálnak. A Saphir nem
egy merev álláspontot közvetít, hiszen a szerkesztők arra törekedtek,
hogy a legkülönbözőbb nézeteket valló muzulmánok is hangot adhassanak
abban véleményüknek, így mind a konzervatív mind pedig a liberális
felfogású iszlámok gondolatai belekerültek.
Az iszlám
tiltja Mohamed és a kalifák ábrázolását, a szerzők azonban kivételes
ügyességgel oldották meg ezt a problémát. A könyv tele van színes
képekkel, rajzokkal, és ha a próféták ritkán meg is jelennek, azokat
alig látni. Besatírozzák a képeket, azok arcvonásait nem lehet
felismerni. Kaddor elmondása szerint a diákoknak nem kell ismerniük az
arab nyelvet ahhoz, hogy megértsék a tankönyvet, hiszen az arab szövegek
mellett közvetlenül ott áll a német fordítás
is.
Corinna Fischer, Alsó-Szászország
kultuszminisztere szintén üdvözölte a Saphir megjelenését, és
kijelentette, hogy a tankönyv rendkívül pozitív hatással van a
Németországban élő muzulmánok életére, azok beilleszkedésére. Így most
már ezen kisebbségi csoport fiataljai is teljes értékű vallási
nevelésben részesülhetnek. Ugyan mind a világi, mind pedig a
vallási szervezetek komoly előrelépésként értékelték a tankönyvet,
egyetlenegy ellenzője mégis csak akad, mégpedig egy muszlim személyében.
Younes Ouaqasse, a Mannheimi Diákegyesület szövetségi vezetője a
sajtóban hangot adott azon véleményének, miszerint nem helyesli az
iszlám oktatást, hiszen Németország egy keresztény állam, és ha a
muzulmánok vallási nevelésben részesülhetnek a tanintézetekben, akkor
ugyanezen jogokat meg kellene adni a buddhistáknak és a hinduistáknak
is, s szerinte ez később még feszültségeket szülhet.