A
2008-as év valószínűleg vízválasztóként fog bevonulni a hazai
iskolafelújítások történetébe, mégpedig pozitív értelemben. (Forrás:
[origo])
Az Új Magyarország
Fejlesztési Terv keretében a Közép-magyarországi régió iskolái és óvodái
idén összesen 2,4 milliárd forint támogatást kaptak, amit egyelőre 14
intézmény között osztottak el.
A
pályázat
Két évvel ezelőtt, 2006-ban Hiller István
Oktatási és Kulturális miniszter bejelentette, hogy az Új Magyarország
Fejlesztési Terv (ÚMFT) részeként az egész országban (régiónként
felosztva) útjára indítják az iskolafelújítási programot. A kiírás
értelmében az elnyert pénz nyolcvan százalékát
infrastruktúra-fejlesztésre, húsz százalékát pedig eszközbeszerzésre
fordíthatták a nyertes pályázók, és csupán tíz százalék önerővel kellett
rendelkezniük. Magyarországon a hatvanas évek vége, a hetvenes évek
eleje óta nem volt átfogó iskolafelújítási program, ezért ennek
elindítása már égetően fontos volt.
A program hatéves terv keretében valósul meg 2007-től
2013-ig, és segítségével remélhetőleg száznál több iskolákat tudnak majd
felújítani. Országos szinten ugyanis rendkívül nagy az igény az óvoda-
és iskola-felújítási forrásokra: az eddigi adatok szerint a pályázatra
ötszörös a túljelentkezés.
Akik már győztek
A Közép-magyarországi régióban néhány hónapja
tizennégy iskola és óvoda kapott jelentős segítséget elképzeléseik
megvalósításához. Csak néhány példa: 474 millió forintot kapott
Veresegyháza Önkormányzata, hogy egy korszerű technikával és konyhával
felszerelt óvodát építhessen, 250 millió forintra pályázott a
dunaharaszti Hunyadi János Általános Iskola, amelyből az alsó- és felső
tagozatos iskolaépületeinek korszerűsítése és bővítése, valamint a
hátrányos helyzetű tanulók továbbtanulásának biztosítása, illetve a
nyelvi és számítástechnikai kompetenciák fejlesztéséhez szükséges
beruházások valósulhatnak meg. Az egyetlen fővárosi nyertes a XII.
kerületi Tamási Áron kéttannyelvű iskola volt: ez az intézmény 247
millió forintot kap egyebek mellett akadálymentesítésre,
tornaterem-építésre, valamint egy napkollektoros rendszer
kiépítésére.
Matisz János a Közép
magyarországi régió pályázatát bonyolító VÁTI Magyar Regionális
Fejlesztési és Urbanisztikai Kht. – Közreműködő Szervezet Igazgatóság
ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy ebben a régióban 208 darab
formailag érvényes pályázat érkezett be, és ezeket egy előzetesen
megállapított pontszámítási rendszer alapján rangsorolták. Az igazgató
elmondta, hogy idén kevesebb iskola kapott támogatást, magyarázata
szerint azért, hogy a „kevesebb helyre, de nagyobb
összeget”-elve érvényesüljön, tehát valós segítséget kaphassanak azok,
akik tényleg rászorulnak.
„A 14
nyertes pályázatra vetítve a két és félmilliárd forintos támogatás
átlagosan 180 millió forintot tesz ki intézményenként, ami még így sem
tekinthető nagyobb összegnek, a pályázati kiírásban támogatott
infrastrukturális fejlesztések összköltsége általában ugyanis
több száz millió forintot tesz ki” – tette hozzá az igazgató.
Ahol a szülők segítenek
Nem túl
rózsás a helyzetük azon iskoláknak, melyek nem indultak, illetve nem
nyertek a pályázatokon, pedig ezeket a tanintézményeket is fejleszteni
kell. A szombathelyi Paragvári utcai Általános Iskolában
(ahova úgy tűnik, mintaszülők gyerekei járnak, ugyanis a nebulók
szünidejében most ők mentek az intézménybe) a szülők végzik az iskola
felújítását. A városi önkormányzat csak szűkös, összesen hatvanmilliós
keretet tud felajánlani hozzájárulásként a szükséges felújításokhoz, így
az egyes iskolák és óvodák végül csak egy-két millió forinttal
gazdálkodhatnak.
Az iskola igazgatója, Kőváriné
Fekete Marietta kérdésünkre elmondta, hogy annak ellenére, hogy az idén
102 éves iskola csupán pár milliós támogatást kapott az önkormányzattól,
megtesznek mindent, hogy a diákok szeptemberben egy „tisztább”
iskolában kezdhessék el tanulmányaikat. „Bőven akad munka a patinás
intézmény falai közt. A legszükségesebb felújításokat most a szülők
végzik el, két tantermet is kifestenek” – emelte ki az igazgatónő, aki
hozzátette, hogy reményei szerint jobb lesz a helyzet.
Kőváriné elképzelései nem
alaptalanok, ugyanis a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács
nemrégiben döntött arról, hogy a közoktatási intézmények fejlesztésére
kiírt pályázat keretösszegét megemeli. A kiemelten rászoruló
intézménynek számító Paragvári Úti Általános Iskolának másik
három intézménnyel együtt összesen kétszázmillió forintos támogatás
elnyerésére van lehetősége, mert a megemelt pályázati összeghatár miatt
most nagyobb esélyük van a fejlesztési támogatás elnyerésére. Ha
elnyerik a megpályázott összeget, amire jó esélyük van, a 2009-es nyáron
már nagyobb beruházásokat is végrehajthatnak, akkor már viszont igazi
szakemberekkel.