A
tananyag elsajátítása és az iskolába való utazás időt, pénzt és energiát
őröl fel. Sokan pontosan ezek miatt kénytelenek lemondani a tanulásról
és a korlátozott lehetőségeik miatt kiszorulnak a munkaerőpiacról. A
digitális szakképzés számukra kínál hatékony megoldást. (Forrás:
[origo])
Az Apertus Közalapítvány
által kidolgozott Digitális Szakképzési Modell azoknak nyújt
lehetőséget, akik hátrányos helyzetüknél fogva, lakóhelyük,
időbeosztásuk, korlátozott mozgásképességük, anyagi helyzetük, vagy
bármely más ok miatt szorulnak ki a hagyományos oktatási rendszerből. A
Közalapítvány oktatási modellje e hátrányos helyzetűekhez az internet, a
digitális technológiák alkalmazásával, a jelenléti és távoktatás
kombinációjával juttatja el a tudást.
A digitális
szakképzés modellje egy hálózatszerű rendszer, melynek működése egymásra
épülő szinteken valósul meg. Az Apertus feladata volt a tanulók
toborzása, az intézményhálózat kialakítása, az oktatás egyes
részleteinek megszervezése, a szakmákhoz illeszkedő tananyagok
elkészítése és technikai hátterének biztosítása, a tanárok
felkészítése.
A továbbiakban a
közalapítvány központi szervezői, irányítói munkája a gyakorlatban
azokon az oktatási intézményeken keresztül valósul meg, melyek vállalják
az oktatás helyi szintű megszervezését, a digitális tananyagok
kezelését, és az oktatást. A digitális szakképzés oktatási módszere
lényeges elemeiben tér el a hagyományos oktatási formáktól, de megőrzi a
közoktatási szolgáltatásoktól elvárt képzési minőséget és értékeket.
A
szakképzésről
A képzéshez szükséges
digitális tananyagok jelenleg négy szakterületen állnak rendelkezésre,
ezek az élelmiszer-és vegyiáru-eladó, kereskedelmi ügyintéző, hegesztő
és gépgyártás-technológiai technikus szakmák. A szakképzés
digitális tananyagokra épülő, kevert oktatási forma, amely jelenléti és
távoktatási elemeket ötvöz. Az oktatás tanfolyami rendszerben, a
későbbiekben iskolarendszerben, heti tanrendhez igazodva zajlik, szem
előtt tartva a választott szakmával járó speciális igényeket, illetve az
eltérő képességűek felzárkóztatásának
szükségességét.
Az iskolarendszerű szakképzés keretei
között a hallgatók az Apertus Közalapítvány által kidolgozott digitális
tananyagokhoz térítésmentesen juthatnak hozzá úgy, hogy az internet
kapcsolattal rendelkező tanulói helyek kialakítását egyedi
megállapodásokkal önkormányzati helyiségekben, könyvtárakban, egyéb
közösségi helyeken biztosítják számukra.
A képzés
során a hallgatók online formában kapják meg a tananyagot, melynek
feldolgozásában szaktanárok, és helyi segítők nyújtanak támogatást. A
szükséges elméleti és szakmai gyakorlat, és a személyes konzultáció a
hallgató lakóhelyén, vagy ahhoz minél közelebb kialakított képzőhelyeken
tanulási támogatással valósul meg. A számonkérés a törvényi
előírásoknak megfelelően történik, a záróvizsgák sikeres teljesítése
után a hallgató OKJ vizsgát tehet.
A
digitális szakképzés eredményeiről
A
digitális szakképzésben eddig kétszáz hallgató vett részt, száz fölött
van azoknak a száma, vizsgázhatnak, közülük a múlt hónapban ötvenheten
kiemelkedő eredménnyel végeztek. Ahhoz, hogy e kétszáz tanuló
megkezdhesse tanulmányait, kilenc oktatási intézmény, és nyolcvanhárom, a
Közalapítvány által felkészített tanár és egyéni mentor közreműködésére
volt szükség.
A kezdeményezés sikerét és
életképességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy számos oktatási
intézmény ismerte fel az oktatási forma hatékonyságát, és jelezte azon
szándékát, hogy a digitális szakképzés rendszerét átvegye, és abban
közreműködjön. Ha ez a kezdeményezés megvalósul, a digitális
szakképzésben résztvevők, és oklevelet megszerzők száma a többszörösére
növekedhet.