Minden
jogosultnak térítésmentesen kell hozzájutnia az ingyenes iskolai
tankönyvcsomaghoz.
(Forrás: Edupress)
A közoktatásról szóló törvény rendelkezései alapján az
iskolák nem készíthetnek olyan tankönyvrendelést, amely mellett nem
biztosítható a törvény végrehajtása – olvasható a Magyarországi Szülők
Országos Egyesületének (MSZOE) közleményében. Rongálásnak számít-e a
hadvezérre rajzolt tetoválás a történelemkönyvben?
Az elmúlt tanévben gyakori szülői panasz volt, hogy a
használt tankönyvért félárat, az újért teljes árat kértek az
ingyenességre jogosultaktól. Általános gyakorlat volt, hogy ráfizetést
kértek az ingyenes tankönyvcsomagra – írja az MSZOE.
Számos esetben a sajátos nevelési igényű tanulók
esetében sem biztosították ingyenesen a tankönyvet, vagy a települési
önkormányzat a bejáró tanulóra nem kívánta megadni a jogosultság
szerinti kedvezményt, holott a normatív támogatást az iskolába járó
gyerek után kapja. Előfordult, hogy kitöltött, agyonfirkált használt
tankönyvet adtak a tanulóknak. Bizonyos szakképzési évfolyamokon nem
akarták térítésmentesen odaadni a szakmai könyveket.
Az egyesület szerint egyes helyeken idő előtt
visszakérték a kölcsöntankönyveket és kiadták másnak ingyenesség címén.
Volt olyan is, hogy nem adták oda a tankönyvet, ameddig azt – halasztás
nélkül – ki nem fizette a szülő. Máshol már áprilisban kifizettették a
tankönyvek árát. Azzal is megvetették az új tankönyvet, aki más úton
jutott hozzá, például nagyobb testvértől örökölte, vagy a barátjától
kapta, vette meg. Az is tapasztalható, hogy egy tantárgyhoz két-három
tankönyvet is megvetetnek a tanulókkal, vagy egyáltalán nem használják
azokat a tanév során.
Az igényelhető állami normatíva
mértéke
A tanulók
ingyenes tankönyvvásárlásához igényelhető állami normatív hozzájárulás
fajlagos összege a 2006/2007. tanévre tízezer forint, minden
ingyenességre jogosult tanuló után. Ez azonban nem jelenti azt, hogy
minden ingyenességre jogosult tanuló után ennyi támogatás jár az
iskolának – olvasható a szülői érdekvédelmi szervezet közleményében.
Nyilvánvaló, hogy az önkormányzati fenntartónak differenciálnia kell az
iskolák között, hiszen az általános iskola alsóbb évfolyamain jóval
alacsonyabb a tankönyvcsomagok ára, mint a középiskola 9-10.
évfolyamain.
Az állami
támogatás felosztása
A fenntartónak úgy kell felosztani az állami
hozzájárulást, hogy az ingyenesség a törvényben megnevezett tanulói
csoportok számára biztosítható legyen. Amennyiben az ingyenesség nem
biztosítható minden jogosult számára az állami hozzájárulásból, akkor az
önkormányzat más forrásból köteles kiegészíteni azt. A szülői szervezet
szerint nem fogadható el, hogy a tankönyvcsomag árának tízezer forint
feletti részét kifizettetik a szülőkkel.
Az ingyenesség és a tankönyv
fogalma
Az ingyenes
tankönyvellátás tehát azt jelenti, hogy az arra jogosultak neveléséhez,
oktatásához szükséges összes tankönyvről az iskola gondoskodik. Az MSZOE
szerint tehát az iskola fizeti ki a a tankönyvcsomag teljes árát, vagy
kölcsönzi az iskolai könyvtárból – akár 4, akár 25 ezer forint a
tankönyvcsomag ára.
Ez a
tankönyvcsomag tartalmazhat tankönyvet, munkatankönyvet, nyelvkönyvet,
szakmai tankönyvet és az olyan, a tankönyvhöz kapcsolódó kiadványokat,
amelyek az ismeretanyag illusztrálására, illetve a tanultak gyakorlására
és ellenőrzésére szolgálnak, segítséget nyújtanak a könyvben foglaltak
elsajátításához, illetve azok használatához (ilyen például a tankönyvhöz
szervesen kapcsolódó atlasz, szöveggyűjtemény, feladatgyűjtemény,
munkafüzet, szótár, feladatlap, képletgyűjtemény, táblázatgyűjtemény
vagy képgyűjtemény, kottakiadvány).
A tankönyvcsomag
összeállítása
A
közoktatásról szóló törvény rendelkezései alapján az iskolák nem
készíthetnek olyan tankönyvrendelést, amely mellett nem biztosítható a
törvény végrehajtása. Ezért olyan tankönyveket és tankönyvhöz kapcsolódó
kiadványokat kell választani, amelyek beszerezhetők a rendelkezésre
álló forrásokból. A fenntartó ezért jogosult és köteles ellenőrizni a
tankönyvrendelést, és amennyiben nem valósítható meg a törvény előírása,
utasítania kell az igazgatót annak
átdolgozására.
Kik a
jogosultak?
Családja jövedelmi és
vagyoni helyzetétől függetlenül ingyenességre jogosult a nappali
rendszerű iskolai oktatásban részt vevő minden olyan tanuló, aki
tartósan beteg, sajátos nevelési igényű, három- vagy többgyermekes
családban él, egyedülálló szülő által nevelt, nagykorú és saját jogán
családi pótlékra jogosult, és aki rendszeres gyermekvédelmi
kedvezményben részesül – akkor is, ha szakképzési évfolyamokon
tanul.
További
támogatások
A
normatív kedvezmények kielégítését követően az iskola további
kedvezményeket állapíthat meg. A további kedvezmények nyújtásánál
előnyben kell részesíteni azt, aki igazolja, hogy családjában az egy
főre jutó jövedelem összege nem haladja meg a kötelező legkisebb
munkabér (minimálbér) másfélszeresét. A benyújtott további igényeket a
rendelkezésre álló tárgyévi tankönyv-támogatási keret, valamint a
könyvtári tankönyvkészlet figyelembevételével a házirendben
meghatározott módon bírálja el – fogalmaz a
közlemény.
A támogatás
formái
Ha az iskola
fizeti ki a szülő, illetve a tanuló helyett a tankönyvcsomag teljes
árát, a megvásárolt tankönyv a tanuló tulajdonába kerül. Az ingyenesen
kapott tankönyvet az iskola nem kérheti vissza, sem tanév végén, sem az
iskolai tanulmányok befejezésekor.
Amennyiben az iskolai könyvtár kölcsönzi a tanulók
részére ingyenesen a tankönyveket, a taneszköz az iskola tulajdona, a
tanuló pedig csak használja azt. Ilyenkor a tankönyvet addig az
időpontig kell a tanuló részére biztosítani, ameddig az adott
tantárgyból a helyi tanterv alapján a felkészítés folyik, akár több
tanéven keresztül, illetve ha az adott tantárgyból vizsgát lehet vagy
kell tenni a tanulói jogviszony fennállása alatt.
Kártérítés és
számlaadás
A tanuló,
illetve a kiskorú tanuló szülője köteles a tankönyv elvesztéséből,
megrongálásából származó kárt az iskolának megtéríteni. Nem kell
megtéríteni a tankönyv, munkatankönyv stb. rendeltetésszerű
használatából származó értékcsökkenést. Az MSZOE szerint ugyanakkor ez a
meghatározás vitára adhat okot: „nehéz meghatározni, hogy mit nevezünk
rendeltetésszerű használatnak, amikor a legtöbb tankönyv nem bír ki egy
tanévet sem”.
Az ingyenes
tankönyvellátásra nem jogosult tanulók számára tételes elismervényt kell
adni a tankönyvek egységáráról, darabszámáról és a kifizetett
összegről. (A kereskedelmi és adótörvények szerint), kérésre számlát
kell kiadni, a munkáltatói vagy más iskolakezdési támogatás igazolása
céljából (a munkáltató címére).
Jogorvoslat az ingyenesség megsértése
esetén
Az érintett
körbe tartozó tanulóktól az iskola nem kérhet semmilyen hozzájárulást a
tankönyvek megvásárlásáért. Az ilyen iskoladöntés jogellenes. Az
egyesület azt javasolja, hogy a szülő ilyenkor éljen jogorvoslati
jogával, amelyet a jegyzőhöz kell benyújtania. A jegyző döntése ellen
bírósághoz lehet fordulni.
Az
iskolai tankönyvellátás rendjéről a nevelőtestület dönt, de a szülői és
tanulói közösségek véleményét vagy egyetértését is ki kell kérni a
fontosabb kérdésekben. Az iskolaszék, az iskolai szülői szervezet és a
diákönkormányzat képviselőinek feladata, hogy részt vegyenek a
tankönyvellátás folyamataiban, jogszabálysértés esetén kezdeményezzék a
rendelkezések betartását az iskolavezetésnél, ha ez eredménytelen, akkor
a fenntartónál (jegyzőnél), ha ez sem vezet célhoz, akkor a képviselő
testületnél.
Ha az ingyenes
tankönyvellátással kapcsolatban panasz érkezik a szülői szervezethez, de
a szervezet nem vállalja el az ügyet, akkor nem képviseli a gyermekeik
érekében eljáró szülőket, nem működik a törvénybe beépített társadalmi
kontroll – fogalmaz a szülők egyesületének közleménye.