• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Ilyen volt a történelem írásbeli 2009-ben
2009. május 7. csütörtök, 0:00

A diákok
néhány feladaton meglepődtek, alapvetően mégis meglepetések nélkül
zajlott a történelem írásbeli. Megoldások, vélemények,
események.

Az OKM adatai szerint
történelem vizsgatárgyból középszinten 1 257 helyszínen 90 847 vizsgázó,
emelt szinten 93 helyszínen 4 784 vizsgázó tett érettségi vizsgát.
(Történelem vizsgatárgyból középszinten angol, francia, horvát, német,
olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, emelt szinten
angol, francia, horvát, német és szlovák nyelven is tettek érettségi
vizsgát.)


A javítási-értékelési
útmutatók május 7. reggel 8-tól letölthetők az OKM
honlapjáról:




  • Javítási-értékelési
    útmutató: Középszint


  • Javítási-értékelési
    útmutató: Emelt szint


  • Az idegennyelvi változatok innen
    tölthtők le

Az interneten kisebb verseny zajlott, hogy ki rukkol
elő hamarabb a meoldott feladatsorral. Ha valakinek van türelme hozzá,
össze lehet hasonlítani:


Az
[origo] megoldásai »

A
Figyelőnet megoldásai »

Az Eduline
megoldásai »






Vélemények


Olyan témák is szerepelnek az idei középszintű
történelmi érettségin, amelyre a diákok többsége nem számított – a
végzősöknek ókori keleti vallásokról, a magyar választórendszerről és a
környezeti problémáiról is kell írniuk. A kettest az [origo] által
megkérdezett tanárok szerint az atlasz segítségével most sem nehéz
elérni.


„Ötös dolgozatot viszont
nehéz írni” – mondja Edényi László, a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium
igazgatója, történelem szakos tanára. „Ahhoz, hogy valaki a legjobb
jegyet kapja meg, alaposan ismernie és használnia kell a történelmi
szaknyelvet. A diákok alapkészségeit is igénybe veszi a feladatsor,
hiszen logikai következtetéseket kell tenniük, statisztikai táblázatot
kell elemezniük, értelmezniük kell a forrásokat.”


„A feladatsor első része nem túl nehéz, de nem is
könnyű. Az idei érettségi – az előző évekhez hasonlóan – a szövegértésre
összepontosít. Nagyon alaposan el kell olvasniuk a diákoknak a
forrásokat, és koncentrálniuk kell, hogy valóban megértsék.
Elképzelhető, hogy páran ezen el fognak csúszni” – mondja Zábori László,
a budapesti Leövey Klára Gimnázium magyar-történelem szakos tanára. „De
az, aki jól tud szövegeket értelmezni, és van egy minimális történelmi
tudása, a kettest könnyen megszerezheti. Persze az első részben is
vannak olyan kérdések, amelyekhez tárgyi tudás kell.”


Meglepő
az idei történelemérettségi
([origo])



A TTE részéről Miklósi László elnök nyilatkozott az
MTI-nek:


Alapvetően szakmailag
rendben voltak az idei történelem középszintű írásbeli érettségi
feladatok – mondta el Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének
elnöke szerdán az MTI-nek pedagógusoktól és diákoktól származó
vélemények alapján.


Kifejtette: a
tesztkérdések mintegy felét szövegértési feladatok alkották, ezeket a
forrás alapján meg lehetett oldani. Az érettségi feladatok között komoly
hangsúlyt kaptak a szöveges források és táblázatok. Utóbbival
kapcsolatban megjegyezte: több ilyen feladat is volt, s azoknak a
diákoknak, akik folyamatosan gyakorolták az ilyen példákat, ez nem
okozhatott nehézséget.


Kiemelte a
feladatok közül a jelenlegi választási rendszerre vonatkozó választható
témát. Miklósi László szerint a témafelvetés nagyon helyes, hiszen
fontos, hogy minden érettségiző öntudatos állampolgárrá váljék. Ehhez
pedig elengedhetetlen a mai választási rendszer ismerete. A feladat
akkor okozhatott problémát, ha a diákok tanulmányaik során nem jutottak
el eddig.


Szólt még egy teljesen új,
a környezetvédelemmel foglalkozó feladatról. Itt a diákoknak többek
között arra kellett válaszolniuk, hogy melyik jelenség az erdőirtás
következménye, hogyan változik meg a levegőt alkotó gázok összetétele az
erdőirtás miatt, mi a neve az ábrázolt, környezetre ártalmas
jelenségnek.


Miklósi László úgy
értékelte: általában és elvileg helyes, s a diákoktól elvárható, hogy a
különböző tantárgyaknál szerzett ismereteiket komplex módon alkalmazni
tudják.
Ugyanakkor az lenne helyes, ha ez először a hétköznapi
gyakorlatban jelenne meg az oktatás során, így, hogy pont egy
vizsgahelyzetben találkozik vele a diák, „nem igazán
lovagias”.


Szakmailag
jó volt a töri érettségi
(Hírextra/MTI)



Bulvárszinten bombafenyegetés,
nyomdahibák


Egy
iskolában bombafenyegetés, míg további négy intézményben nyomdai hibás
feladatlapok miatt volt kisebb fennakadás a szerdai történelem
írásbeliknél – közölte az MTI kérdésére az Oktatási Hivatal
elnöke.


A bombafenyegetés miatt nem
kellett rendkívüli intézkedést hozni. Az érettségi vizsgát rendben meg
tudták kezdeni a diákok.
   

Egy fővárosi és három vidéki iskolában nyomdahibásak voltak az
emelt szintű feladatlapok, ezeket kicserélték, s a diákok itt is
rendben meg tudták írni a vizsgákat.


Történelem
érettségi: hibás lapok, bombafenyegetés
(hvg.hu)


 

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017