A NAT jelenlegi változata előtt nem volt egyeztetés. Ugyanakkor a 2018-ban elkészült tervezetről társadalmi-szakmai vita volt, ennek kapcsán ezt írtuk:
„Örömmel vesszük, hogy hosszú évek ellentétes
gyakorlata után a szakmai szervezetektől elemzés készítését kérik a jelenleg Magyarországon érvényes
tantervi-tartalmi szabályozókról (Nemzeti alaptanterv, kerettantervek) a
szervezet profiljához kapcsolódó témakörben.” (…)
„A NAT fejlesztési feladatai többnyire korszerűek. A visszatérő/ismétlődő
és hosszmetszeti témák teljes mértékben támogatandók.
Messzemenően támogatjuk a
gazdasági és pénzügyi nevelés korábbinál jelentősebb mértékű
hangsúlyozását. (…)
„a kerettantervvel kapcsolatban is örömünkre szolgál, hogy a korábbi
állásfoglalásainkban megfogalmazott konkrét kritikánk egy részét beépítették a
kerettanterv végleges változatába.
1. Örömünket fejeztük ki,
hogy a kerettanterv készítői elfogadták a Történelemtanárok Egylete, valamint a
Történelemtanárok Országos Konferenciája több éve képviselt szakmai
álláspontját, így a 8. és 12. évfolyam tananyaga az 1945. évtől
kezdődik. Ebből adódóan a korábbi évfolyamok korszakhatárait is
változtatni kellett.
2. Helyeseltük, hogy továbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztést. (…)
II. Legutóbbi
állásfoglalásunk a NAT-ról:
A Történelemtanárok Egylete állásfoglalása az új Nemzeti Alaptanterv 2020. január 31-én megjelent szövegéről „Állampolgári ismeretek
Egyetértünk/támogatjuk
Üdvözöljük a 2012-es kerettanterv által a 12.
évfolyam történelem tananyagába zsúfolt, nem a történelemtudomány témakörébe
tartozó tartalmak (pénzügyi ismeret, munkajogi ismerek) kivételét és egy külön
tantárgy, az állampolgári ismeretek 12. évfolyamon +1 óra keretében történő
bevezetését. Támogatjuk eme tantárgy nevében is jelzett céljait, hogy a diák
tudatosítsa állampolgári jogait és kötelességeit, sőt „gyakorolja
azokat az eljárásokat, készségeket, amelyek a társadalmi részvételéhez,
mindennapi boldogulásához szükségesek.” Örvendetes, hogy szerepet
kap a környezettudatosság, pénzügyi ismeretek, fogyasztóvédelem, a
munkavállalói szerepre felkészülés segítése.”
(…)
„Az ismeretek mennyiségének csökkentése
Egyetértünk/támogatjuk
A NAT által beharangozott tananyagcsökkentést
a történelem tantárgy esetében az eddigi órakeretek megtartásával. Támogatjuk
továbbá, hogy „a helyi tanterv alapján a tanár a kerettantervből évente két
témát mélységelvű feldolgozásra jelöl ki, amelyre több idő, a javasolt
időkereten felül összesen további 6–10 óra tervezhető.”
Ha támogatható volt egy kormányzati intézkedés, mindig megtettük.
Ugyanakkor azt is elmondtuk (a fenti állásfoglalásokban is), mit nem tartunk
elfogadhatónak. Egy szakmai civil szervezetnek ez a feladata.