Kilencvenhétezer
bizonyítványt küld szét június 2-ig az Oktatási Minisztérium. Az
elsősök idén kapnak először szöveges értékelést, amely az ígéretek
szerint részletesebb, összetettebb képet ad diáknak, szülőnek
egyaránt.
(Forrás: Index)
Az idén
már szöveges értékelést is kézhez vehetnek év végi bizonyítványukkal az
elsős diákok, az értékelés elkészítését az oktatási tárca külön e célra
kifejlesztett szoftverrel is segíti, közölte Magyar Bálint oktatási
miniszter csütörtökön Budapesten. A szöveges értékelés miatt új
bizonyítványok nyomtatására is szükség volt. A mostani tanév végén 97
ezer általános iskolás kap új bizonyítványt, amelyek június 2-ig
megérkeznek az intézményekbe. A 169 nemzetiségi általános iskolába
június 10-ig 1200 új bizonyítványt küldenek ki. A kék színű, kemény
borítójú bizonyítvány a hagyományos értékelési rész mellett a szöveges
értékelésnek helyet adó pótlapokat tartalmaz. Új formátumú érettségi
bizonyítványt kapnak majd a most maturáló diákok is. A szöveges
értékelést felmenő rendszerben vezetik be az iskolákban.
Magyar Bálint elmondta, ez a fajta értékelési mód oldani
tudja az érdemjegy esetleges „megbélyegző hatását”, a diákok
teljesítményét fiatalabb korban ugyanis még nem annyira az érdemjegyek
határozzák meg. A szöveges értékelés lehetővé teszi a gyermekek árnyalt,
sok szempontú minősítését. A tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a
diákokról, de rendelkezésükre állnak értékelési minták is, amikben az
előre meghatározott kulcsszavakat lehet kiválasztani. Az idén elsős és
az utánuk jövő diákok a negyedik osztály után kapnak csak osztályzatot,
énekből és tornából pedig csak hatodikos koruktól.
Az olvasási készség osztályozása lehet folyékony,
szóképes, szótagoló vagy betűzgető. A tanárok egy mondatbankból is
válogathatnak. „Még nem szeret a társai előtt szerepelni”, „szívesen
mond mesét és verset társainak” – ilyen jellegű értékelő mondatokból
válogathatja ki a tanár a megfelelőt. Az alkalmazott módszerről minden
iskola maga dönt, de még a „bekarikázós” is sokkal részletesebb
jellemzést ad, mint a korábbi gyakorlat. A közoktatási törvény már
1996-ban lehetővé tette a szöveges értékelést, mégis nagyon kevés
iskolában éltek ezzel, holott a gyermekek önismeretét, önértékelését
fejleszti.