Sokáig
csak a másodosztályú filmekhez és az eldobható műanyag szemüvegekhez
kötődött a háromdimenziós mozi, a hollywoodi stúdiók azonban újra
felfedezik a technikát, olyannyira, hogy egyesek ebben látják a filmipar
új sikerkorszakának titkát.
(Forrás: MTI)
A háromdimenziós (3D) technikával felvett és vetített
filmeket a nagy filmgyártók évekig csak múló hóbortnak tartották, ez a
szemlélet azonban már a múlté. A 3D-filmeket bemutatni képes amerikai
filmszínházak száma az utóbbi három évben megháromszorozódott, elérte a
700-at. A várakozások szerint a tendencia folytatódik, számuk 2009-ig
3000-re növekszik, ami az összes mozi mintegy 10 százalékát fogja
kitenni. A 3D-élményhez még mindig szemüvegben kell a nézőnek végigülni
az előadást, jóllehet a térlátást biztosító mai szemüvegek inkább
hasonlítanak a divatos napszemüvegekre, semmint a 60-as évekbeli
kartonpapírból készült ormótlan látóüvegekre.
Az új, könnyű digitális kamerákat használó
filmforgatási technika is lökést adott ahhoz, hogy a stúdiók egyre több
háromdimenziós mozit készítsenek. De talán valóban csak múló divat
maradt volna a 3D-mozi, ha a nagy gyártók nem panaszkodnának arra, hogy a
jegyeladások már második éve csökkennek, mégpedig elsősorban az
internetes filmletöltések és a DVD-piac bővülése
miatt.
Az Oscar-díjas James Cameron,
a Titanic és a Terminator 2 rendezője az Avatar című
tudományos-fantasztikus filmeposzt 3D-formátumban forgatja, a film a
tervek szerint 2009-ben kerül mozikba. A Shrek sorozat mögött álló
DreamWorks Animation stúdió bejelentette, hogy 2009-től minden filmjét
úgynevezett sztereoszkopikus 3D technológiával fogja készíteni. A Walt
Disney háromdimenziós animációs filmje, A Robinson család titka ezen a
héten debütál, a Walden Media pedig, amely a The Lion, The Witch and The
Wardrobe című akció-kalandjátékot álmodta filmre, 3D változatban
tervezi újramesélni Jules Verne klasszikusát, az Utazás a Föld
középpontja felé című regényt.
Mint
Jim Gianopulos, az Avatart készítő Fox Filmed Entertainment elnöke
elmondta: a 3D-technika korábban olyan trükk volt, amellyel ismét
nézhetővé varázsoltak elavult filmeket. Ma viszont éppen ellenkező célt
szolgálnak, az új moziknak kölcsönöznek egyedülálló élményt, a nézők
megdöbbentően életszerű filmet kapnak.
A statisztikák szerint az egyelőre ritka 3D-élményért a
nézők sokkal magasabb árat hajlandók fizetni, mint a hagyományos
filmekért, ami újabb befektetőket vonzott a filmiparba. A Shamrock –
amely Roy Disney-nek, Walt Disney unokafivérének a cége – a múlt héten
50 millió dollárt invesztált a Real D vállalatba, amely háromdimenziós
alkotásokra fog specializálódni. Michael Lewisnak, a Real D elnökének az
a meggyőződése, hogy a 3D-világ az, amely meg fogja különbözteti az
otthoni mozizást a filmszínházak világától, amely visszahozhatja a mozi
eltűnőben lévő varázsát.