Hiller vizsgálatot rendelt el a gimnáziumi felvételik miatt
2008. február 1. péntek, 0:00
Azonnali
vizsgálatot rendelt el Hiller István oktatási miniszter, miután
hivatalosan tudomására jutott, mi történt a hét végén a nyolc évfolyamos
gimnáziumba készülő diákok matematika írásbelijén – közölte az oktatási
tárca sajtóirodája. (Forrás: hvg.hu)
Az Oktatási Hivatal szerint a diákokat nem érte
hátrány. A Fidesz felszólította az oktatási tárcát, hogy
alkalmatlanságát ne tetézze igazságtalansággal is.
A vizsgálatot Szüdi János, közoktatási
szakállamtitkár vezeti. Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal
elnökhelyettese azt mondta ugyanakkor csütörtökön az MTI kérdésére, hogy
nem érte és a pontszámításnál sem éri hátrány a nyolcosztályos
gimnáziumba felvételit író diákokat, akik kisebb elírással szembesültek a
matematika írásbeli feladatlapon.
Pósfai Péter tájékoztatása szerint 33 középiskolában
írták meg a nyolcosztályos gimnáziumok központi felvételijét a múlt hét
végén. Az írásbelin 3 042-en vettek részt. Az egyik matematikafeladatnál
egy szóelírással szembesültek a diákok. Ez sem vizsgán, sem az
értékelésnél nem jelentett problémát, jelzés a hivatalhoz nem érkezett
ennek kapcsán – közölte.
Pósfai Péter szerint azonnal megkeresték az érintett
iskolákat, s kérték a korrekciót. Az információ így a felvételi első 15
percében eljutott az iskolákba. A felvételit tartó 33 intézményből
kettőt nem tudtak elérni telefonon, nekik faxot küldtek.
A hivatal illetékese
elmondta, hogy a javítási útmutatót az esetnek megfelelően készítették
el. Ha a diákok csak az ábrát nézték, helyesen meg lehetett oldani a
feladatot, ha csak a téves szöveget, akkor nem volt a feltételeknek
megfelelő megoldás. Ez utóbbi válasz is teljes pontszámot ér, azt
elfogadják.
Sió
László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője csütörtöki közleményében
azt írta, hogy igazságtalanul jár el a minisztérium, ha egyformán pontot
vesz el azoktól a tanulóktól is, akik nem tudták volna megoldani a
feladatot, és azoktól, akik annak hibás volta miatt nem boldogultak
vele. Elfogadhatatlan, hogy a minisztérium hanyagságából és hozzá nem
értéséből tanulók hátrányba kerülnek a felvételin, esetleg el is esnek a
felvételtől – fejtette ki a szakpolitikus.
Az is elfogadhatatlan, hogy a felvételin
előnyt élvezzenek azok a diákok, akiknek felvételiztető intézményét a
minisztérium még időben értesítette a feladat hibás voltáról, azokkal
szemben, akiknek nem volt ilyen szerencséjük. Semmiképp nem igazságos
tehát, hogy a feladatot beszámítsák az írásbeli felvételi pontszámába.
A középiskola
kiválasztása, a felvétel sorsfordító egy diák életében, de sok gonddal,
feszültséggel járhat a családok számára is. Átélik a felvételi tétjét,
és az azon való szereplés mindannyiuk számára siker vagy kudarc. Ezért
elvárható az oktatásügyet irányító tárcától, hogy ennek megfelelő
felelősségtudattal bonyolítsa a sok ezer diákot érintő felvételi
eljárást – fejtette ki Sió László.