„Magánemberként,
történelemtanárként és a magyar oktatás egészéért felelős személyként
arra kérem a tordasi és gyúrói képviselőtestületeket, vizsgálják felül
az iskolaigazgató kinevezését” – mondta a miniszter a Biztonságos
iskoláért konferencia megnyitója után.
„Azért vagyunk ma itt, hogy az ország legkülönbözőbb
pontjairól érkezett oktatási szakemberek, kutatók, pedagógusok
segítségével javaslatokat fogalmazzunk meg a biztonságos iskolák
kialakítására, az iskolai erőszak megfékezésére” – mondta Hiller István
oktatási és kulturális miniszter az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
által szervezett konferencia megnyitóján. „Az iskolai erőszak
nem újkeletű probléma, folyamatosan jelen van az egész világon, a
legkülönbözőbb országokban és oktatási rendszerekben. Nemcsak az oktatás
problémája ez, hanem a társadalom egészéé. Nagyon nehéz megnyugtató
választ adni, de az oktatási tárca már több lépést tett az elmúlt
hónapokban” – folytatta Hiller
István. „Néhány hónappal ezelőtt jeles
oktatási szakértőkből, kutatókból és pedagógusokból álló bizottságot
kértem fel, vizsgálják meg az iskolai erőszak problémáját, és javaslatot
dolgozzanak ki, amely révén biztonságosabbá tehetők az iskolák. A
javaslat elkészült, s mindenki számára hozzáférhető a minisztérium
honlapján” – jelentette be a tárca vezetője, és hozzátette: „A szakértők
állásfoglalásával teljes mértékben egyetértek.” A miniszter
beszédében kiemelte, hogy nem a félelemkeltés, nem a büntetéstől való
félelem a megoldás: „A diákok, a szülők és a pedagógusok iskolán belüli
és iskolán kívüli együttműködését kell a középpontba helyezni, hogy
együttes erővel olyan közösséget, olyan légkört alakítsanak ki, amelyben
színvonalas, jó hangulatú és biztonságos oktatást kaphatnak a
gyermekeink.”
Hiller István szerint
az együttműködésre az utóbbi napok is példát szolgáltak. Néhány napja a
parlament nagy többséggel, ellenzéki és kormánypárti képviselők
támogatásával megszavazta az esélyegyenlőséget biztosító közoktatási
törvénymódosító javaslatot, amely több intézkedéssel segíti az iskolák
biztonságának megerősítését. Ez is jelzi, hogy egyeztetéssel,
konstruktív, szakmai vitával tehetünk a magyar oktatásügyért,
pártállástól függetlenül. „Az Új Tudás – Műveltség Mindenkinek
program is középpontba helyezi a biztonságos iskola kérdését. A nagy
társadalmi és szakmai támogatással rendelkező program részeként a
közoktatás tartalomfejlesztésére, az oktatás biztonságának és
színvonalának emelésére a jövő évben 15 milliárd forinttal többet
fordítunk, mint idén” – hangsúlyozta a miniszter.
Beszéde végén Hiller István arra kérte a megjelent
pedagógusokat és oktatási szakértőket, hogy a konferencia alatt osszák
meg egymással pozitív és negatív tapasztalataikat, tudásukat,
ismereteiket, hogy közösen olyan iskolai rendszert alakíthassanak ki,
amelyben a szülő teljes nyugalommal engedi el gyermekét egy nyugodt,
biztonságos, színvonalas iskolába.
A megnyitó után Hiller István
újságíróknak elmondta: bár a tordasi iskolaigazgató kinevezése teljes
mértékben a tordasi és gyúrói önkormányzat hatáskörébe tartozik, mégis
magánemberként, történelemtanárként és a magyar oktatás egészéért
felelős személyként arra kéri a képviselőtestületeket, vizsgálják felül
döntésüket. „Aki SS-egyenruhát visel, az szimbolizál. A Waffen-SS
egyenruhája a világon mindenütt a fasizmus, a náci hadsereg szimbóluma.
Ilyen egyenruhában tetszelgő, zavaros gondolatokat leíró ember egy
iskolai közösség vezetésére nem alkalmas” – mondta a minisztérium
vezetője. A miniszter kiemelte, hogy egyetértett az egyházi fenntartású
oktatási intézmény azon döntésével, amellyel megszüntette a pedagógus
munkaviszonyát.
A
Biztonságos iskoláért konferencián délelőtt Dr. Aáry Tamás-Lajos, Dr.
Loránd Ferenc, Dr. Ranschburg Jenő tartottak előadásokat az iskolai
erőszakkal kapcsolatban. Délután négy szekcióban vitathatják meg
szakemberek és pedagógusok a tapasztalataikat. Az Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet a konferenciát követően tanulmánykötetben jelenteti
meg a konferencián elhangzottakat, a megfogalmazódott ajánlásokat,
véleményeket.