Hézagosak a tanulók 1956-tal kapcsolatos
ismeretei, tudásuk elsősorban pedagógusfüggő – derül ki a Szocio-Gráf
Piac- és Közvéleménykutató Intézet nemrégiben végzett kutatásából. A
diákok ezen kívül nehezen tudják elkülöníteni a különböző nemzeti
ünnepek eseményeit egymástól. (Forrás: Kultúra.hu)
A cég a Lauer Learning megbízásából 705
középiskolás és frissen érettségizett megkérdezésével mérte fel a
fiatalok 1956-os forradalommal kapcsolatos ismereteit, tárgyi tudását,
attitűdjét, illetve 41 általános- és középiskolai történelemtanárnak a
forradalom oktatásáról alkotott véleményét.
A
„Freedom Fighters 1956” kutatásból kiderült, hogy ugyan az 50 évvel
ezelőtt történtek oktatásának elsősorban az események, az összefüggések
és a kiemelkedő személyiségek bemutatása a célja, mégis a tanulók
1956-tal kapcsolatos ismeretei meglehetősen hézagosak, tudásuk
elsősorban pedagógusfüggő – olvasható a közvélemény-kutató cég
közleményében, amelyben összegzik a kutatás eredményeit.
Eszerint egyébként az általános iskolában 1-2 órát, a
középiskolában 5-6 órát szánnak az események felidézésére, és a
tanároknak az információátadáshoz meglehetősen szegényes segédanyag áll
rendelkezésükre. A kutatásból kiderült, hogy 1956-ról a megkérdezettek
közel 20 százaléka egyáltalán nem tanult, továbbá, hogy akiknek
oktatták, azok is a témaismeretük mennyiségét és minőségét csupán
közepesre értékelték.
Az eredmény szerint
’56-ot csak minden tizedik diák tartja a három legnagyobb nemzeti
tettek egyikének, Nagy Imrét minden ötödik sorolja a legjelentősebb
történelmi személyiségek közé. A forradalom kitörésének okait a többség
az idegen megszállásban látja, a demokrácia és a jobb életszínvonal
utáni vágyat kevesen említik.
Az 1848-as, az
1956-os és az 1990-es eseményeket a fiatalok keverik, amikor az 1956-ban
résztvevők nevét ekként említik: Nagy Imre, Kádár, Rákosi, Gerő,
Kossuth, Petőfi, Sztálin. A legjelentősebbnek tartott politikai
személyiségek listáján Kossuth, Széchenyi, István király, nem sokkal
hátrább Nagy Imre szerepel. Ugyanakkor a megkérdezettek 57 százaléka
szerint a forradalom oldalán részt vettek a mai fiatalok példaképei
lehetnek.