A
történelemtanárok hazaszeretetre nevelik a diákokat – derül ki a
Közoktatási Intézet felméréséből, mely középiskolai tanárok megkérdezése
alapján készült
(Forrás: Origo)
A történelemtanárok hazaszeretetre nevelik a diákokat, a
rajztanárok nem eléggé felkészültek a modern vizuális kultúrából, és
általában elmondható, hogy a tanárok alig használják a számítógépet és
az internetet a tanításhoz. A szülők és a diákok ugyanakkor az
informatikát és az angol nyelvet tartják legfontosabb tantárgynak, a
fizika pedig szinte senkit nem érdekel – derül ki a Közoktatási Intézet
felméréséből, mely középiskolai tanárok megkérdezése alapján készült.
Kétszáz iskola bevonásával készült
az a felmérés, melyből kiderül, hogy milyen problémákkal küzdenek a
tanárok, hogyan látják tantárgyuk tanításának helyzetét, megítélésük
szerint az egyes tantárgyakat mennyire tartják fontosnak a szülők és
diákok. Az Országos Közoktatási Intézet arra is kereste a választ, hogy a
tanárok szerint milyen változtatásokra lenne szükség az oktatás
színvonalának javításához. A felmérés 2003 őszén kezdődött, nemrég
publikálták a kutatás eredményeit. A tanárok úgy látják, hogy a
tantárgyak közül a szülők az angol nyelvet tartják a legfontosabbnak,
ezt követi a német nyelv és az informatika. Utánuk következik a
matematika, a magyar és a történelem A gyerekeknek az informatika a
legfontosabb tantárgy, ezt az angol, a történelem és a matematika
követi.
A
diákok nem tartják fontosnak a
matekot
A
matematikát a szülők viszonylag fontosnak, a gyerekek viszont csak
közepesen fontosnak tartják. A tanárok szerint az általános iskolában
még nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek a tantárgynak,
középiskolában már ez kevésbé jellemző. A tanárok úgy látják, hogy a
követelményekhez képest kevés a tananyag feldolgozására fordítható idő
és a tanulók hiányos előképzettsége is akadályozza az eredményességet.
Majdnem az összes válaszadó tanár megjelölt olyan témát, amit elhagyna a
tananyagból, ugyanakkor vannak olyan témák is, melyekben úgy látják,
hogy bővíteni kellene a tananyagot.
Hazaszeretetre
nevelnek a
történelemtanárok
A történelemtanárok céljai között első helyen jelenleg a
hazaszeretetre nevelés szerepel, míg 1995-ben még legtöbben az
alapműveltség elsajátítását nevezték meg. Az általános iskolákban és a
középfokú oktatási intézményekben is első helyre került és kiemelkedő
céllá vált a hazaszeretetre nevelés mellett a magyarságtudat
fejlesztése. Az általános iskolákban ezekhez a kiemelt értékekhez közel
szerepel a másság elfogadására nevelés és az általános társadalmi
értékek közvetítése is, míg a középiskolai tanárok értékrangsorában ezek
állnak a sor legvégén, csak egyetlen értéket, a lojalitást utasítva
maguk mögé. A magyarságtudat fejlesztése település szerint különböző
értéket kapott: a főváros jóval kevésbé tartja fontosnak, mint a többi
településtípus
A középiskolai
történelemtanítás általában jóval kevesebb eszközzel dolgozik, a CD-ROM
kivételével kevésbé használja a rendelkezésére álló eszközöket, mint az
általános iskola. Hasonló a helyzet a beszélgetés és a vita eszközével
is, melyek azonban nagyon fontosak lennének középiskolában, mégsem jut
rájuk elég idő.
A középiskolai
történelemtanárok tankönyvi választékkal kapcsolatos véleménye
megegyezik az általános iskolában gyűjtött adatainkkal, alapvetően
megfelelőnek tartják a választékot.
Fontos és népszerű az
informatika
Már az általános iskolai felmérésből is az derült ki,
hogy az informatikát a szülők és a gyerekek is fontosnak tartják, a
gyerekek szeretik is. A kérdőív válaszai szerint a középiskolás diákok
60 százaléka fontosnak, sőt nagyon fontosnak tartja a tantárgyat. A
tanárok szerint a szülőknek közel 70 százaléka fontosnak tartja ezt a
tantárgyat. A diákok közül nagyjából minden másodiknak van otthon gépe.
Az iskolai honlapokkal az általános
iskolák gyengén állnak: csak 22 százalékuknak van weboldala. A
középiskolák 84 százalékának van már viszont honlapja. Elsősorban a
gimnáziumok és a szakközépiskolák érzik annak a jelentőségét, hogy
honlappal rendelkezzenek. Tovább
a cikk folytatásáshoz