• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Harry Potter legyőzhetetlen
2006. október 11. szerda, 0:00

Magyarországon
a lakosság 60 százaléka egyetlen könyvet sem olvas el egy évben. Ennél
is ijesztőbb, hogy a 18-29 évesek egyharmada még sohasem járt
könyvtárban.
(Forrás: Népszabadság)

A gyermekek olvasási szokásairól tartott előadást Nagy
Attila olvasásszociológus, az Országos Széchényi Könyvtár munkatársa a
Könyvtárak összefogása a társadalomért elnevezésű rendezvénysorozat
konferenciáján, amelyet a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban tartottak.
Felmérések alapján próbálta bemutatni azokat a tendenciákat, amelyek a
nemzetközi PISA-jelentés közismert adataihoz vezettek. A középiskolás
korú magyarok az olvasottak megértésének színvonala alapján
összeállított rangsorban eléggé hátul szerepelnek. Az előadó szerint
viszont nagyon erős a szórás. A gimnazisták eredményei vetekedtek a
legjobb finnekével, a szakiskolások viszont a harmadik világ diákjainak
szintjén tudják viszszaadni, amit elolvastak.


– Nagyon fontos adat, hogy Magyarországon a lakosság 60
százaléka egyetlen könyvet sem olvas el egy évben – emelte ki az
előadó. – S ami még ijesztőbb, hogy a 18-29 évesek korosztályának –
tehát azok, akik tanulnak vagy nemrég még tanultak – egyharmada sohasem
járt még könyvtárban!


Az előadás
talán legérdekesebb része az olvasmányélmények változó tendenciáiról
szólt. Régebben a nemzeti kánonba tartozó és a hazafias érzést erősítő
könyvek vezették a sort (Egri csillagok, Jókai-regények, Winnetou), ma
inkább az egyén helykeresését bemutató könyvek érdeklik a gyerekeket,
amilyenek J. K. Rowling (Harry Potter) vagy Meg Cabot (A neveletlen
hercegnő naplója) művei is. Harry Potter kalandjai egy felmérés szerint a
fiúk és a lányok esetében is vezetik a legemlékezetesebb olvasmányok
listáját.


Nagy Attila szerint mindez
összefüggésben van többek között azzal a ténnyel is, hogy ma a
gyermekek egyharmada családon kívül születik, és sokuk nehezebben
találja meg helyét a világban. A gyerekek számára a történet, a kaland
iránti érdeklődés egészen kiskorukban elkezdődik, és egyáltalán nem
mindegy, hogy az “ősbizalom” állapotából a “Szoríts magadhoz!”, “Tegyél
le!”, “Engedj el!” sorozatán keresztül hogyan nyílik ki a gyermek szeme a
környezetére. – A felnőtt társadalom radikális változásai közben az
egyre magányosabb gyerekeknek a kaland maga az egyén helykeresése az
osztályban, a családban, világban – magyarázta Nagy Attila. – Talán
ezért is ítéltetik egyre kevésbé érdekes tematikának a haza, a nemzet, a
történelem.


Bár nem tartozott az
előadás témájához, a látogatónak azonnal feltűnt a Fővárosi Szabó Ervin
Könyvtárban, hogy a majdnem teljesen megtelt teremben mindössze fél
tucat férfi látható, köztük a délelőtt két előadója és az intézmény
főigazgatója. – A magyarországi könyvtárosok több mint kilencven
százaléka nő, a többiek pedig igazgatók vagy legalábbis osztályvezetők –
erősítette meg a látványt Nagy Attila. (- Minek feszegeti, hogy miért
törődünk ebbe bele? – szegezte a tudósítónak a kérdést az egyik
résztvevő. – A végén még az a néhány férfi is elszelel, aki mégiscsak
színesíti a könyvtári életet.)

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciája

Sorsfordító változások... - amelyek után új irányt vett a történelem

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2021. évi díjazottja: Hidas Gábor

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Támogatók

Adomány

Címkék

alapvizsga civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap felhívás kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT nyílt levél tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017