A
klasszikus filmek újrakiadása virágzásnak indult, a kor szellemét
követve DVD formátumban. Még a régen nem favorizált vagy egyáltalán nem
nézett filmeket is el lehet adni. A lényeg, hogy minél több extra legyen
a korongokon – írja a Forbes magazin.
(Forrás: HVG)
Brett Sporich, a The Hollywood Reporter újságírója szerint a
filmek mellett szereplő extrák mennyisége egyenesen arányos azzal, hogy
a stúdiók mennyit terveznek eladni belőlük. A kiadóknak biztosnak kell
lenniük abban, hogy az extrákra fordított többletköltségek megtérülnek
majd. Az 1986-ban leforgatott Tom Cruise „klasszikust”, a Top Gun-t
például kiadója, a Viacom két DVD-s Collectors Edition verzióban dobta
piacra, mely rengeteg pluszt tartalmazott, beleértve a hatrészes, a film
készítéséről szóló dokumentumfilmet, képtárat, audio-kommentárokat a
rendezővel és a színészekkel, tehát szinte mindent, amit egy ilyen
filmmel kapcsolatban össze lehet szedni, mert előre tudta, hogy a hazai
piacon a korongok nagyon jól fognak menni.
A régi filmek iránti igény a házimozik piacának egyre
nagyobb részét keríti hatalmába. 2003-ban a „katalógusos” DVD-filmekből
(ezek olyan DVD kiadások, melyeknek eredeti mozi-verziója 1997 előtt
jelent meg) származó haszon elérte a 2,85 milliárd dollárt, mely 29
százalékát fedi le a teljes piacnak. Ugyanez 2002-ben még csak 1,92
milliárd dollárt tett ki. A „katalógusos” DVD piac legnagyobb szereplői a
Warner Bros 22 százalékkal, a Walt Disney 13 százalékkal és a Fox 11,5
százalékos piaci részesedéssel.
Hogy miért olyan népszerűek manapság a retró filmek?
Ennek több oka is van. Egyrészt a DVD-k navigációs menüje lehetővé
teszi, hogy a néző átugorjon jelenteket, vagy újra megnézze azokat. Ez
egy többször látott filmnél fontos szempont. Másrészt a modern
házimozi-rendszerekkel megteremthető szélesvásznú kép és dolby-hangzás
azt az érzést kelti az emberben, mintha moziban ülne. Harmadik fő ok a
DVD-korongok időtállósága. A videokazetták esetén sok lejátszás után
észrevehetően romlik a szalag minősége. A DVD-nél szerencsére ez nincs
így, ami különösen fontos az akár naponta is újranézett gyerekfilmek
esetében, amelyek a piac 20 százalékát fedik le.
Mégis az extrák jelentik az igazi csáberőt. Az idei
toplisták élén például a több mit 20 éve készített és már rengetegszer
előszedett Csillagok Háborúja trilógia áll, amely háromféle
kommentárral, egy 150 perces, a film készítéséről szóló
dokumentumfilmmel, törölt jelentekkel és természetesen a már nagyon várt
3. rész előzetesével csábítja a vevőket. Sikerrel.
A DVD kiadás viszonylag kockázatmentes üzlet. Azok a
filmek, amelyek jól szerepeltek a mozikban, nagy valószínűséggel a
házimozi piacon is komoly hasznot fognak hajtani. Bár vannak olyan
esetek is, hogy egy film addig nem is találja meg igazán közönségét, míg
ki nem adják DVD-n. Ilyen például a 2003-ban megjelent horror, a
Gothica, amely máris retró filmnek számít, mert már két kiadáson is
túlesett és a két korongos Special Edition változata már 7 hónappal
debütálása után megjelent.
Érdemes
még egy pillantást vetni a 2003-as DVD eladási toplistára, amelyet
szintén a klasszikus filmek uralnak. Az első helyezett a ’80-as években
készített Indiana Jones trilógia, melyet egy speciális négy DVD-s
kiadásban dobtak piacra és már 154 millió dollárt hozott a Paramount
konyhájára. A második a szintén klasszikussá vált gyerekfilm, az
Oroszlánkirály, amely eddig 137 milliós bevételt jelentett a Walt
Disneynek. Az Al Pacino nevével fémjelzett Sebhelyesarcú a harmadik
helyre szorult a maga „szerény” 78 milliós bevételével.