• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Gyermekvédelem a mobilhálózatokon
2005. szeptember 20. kedd, 0:00

A
pornográfia és az erőszak lassan eléri a mobiltelefonokat
is.
(Forrás: HVG)

A fejlett mobilkészülékek – különösen az internetképes
mobiltelefonok – megjelenésével, valamint a 3G hálózatok 2003-as európai
debütálásával a gyerekek egyre többféle és egyre gazdagabb internetes
és mobiltartalomhoz férnek hozzá mobilkészülékeiken keresztül. A
gyerekeknek emiatt erőteljesebb védelemre van szükségük. Az Európai
Bizottság 1998 szeptemberében fogadta el a kiskorúaknak és az emberi
méltóságnak az audiovizuális és információs szolgáltatásokban történő
védelméről szóló (98/560/EC számú) ajánlást, amelyet a közeljövőben
felül fognak vizsgálni. Az EICN kiindulópontja, hogy ezek a tartalmak
kockázatokat jelenthetnek a fiatalok számára, amelyekre a politikai
irányelvek szintjén kell választ találni – olvasható a European Internet
Coregulation Network (EICN) a Protecting Minors from Exposure to
Harmful Content on Mobile Phones című jelentésében. A szabályozás
kidolgozása során a mobiltartalmak és az internetes tartalmakhoz való
hozzáférés módjai közötti eltéréseket figyelembe kell venni. Ezek az
alábbiak:




  • A tartalmak bárhonnan elérhetőek mobilkészülékekkel,
    amelyek sokkal elterjedtebbek, mint a PC-n keresztüli
    internethozzáférés.


  • A szülői felügyeletre nem lehet olyan mértékben
    támaszkodni, mint az internet szabályozása során. A
    mobilhálózat-üzemeltetők könnyebben ellenőrzik a tartalmakat, mint az
    internetszolgáltatók.


  • A mobilfelhasználóknak – az internetes felhasználókkal
    ellentétben alapértelmezésben minden megjelenő tartalomhoz szabad
    hozzáférésük van. Így a tartalmak szűrése opcionális.


  • A
    tartalmak előállításának és terjesztésének egy készülékbe olvadása (pl.
    kamerás telefonok), megkönnyíti az illegális tartalmak terjesztését.


  • Szintén megkönnyíti a tartalmak terjedését a többféle
    hálózatra (mobil, Wi-Fi) csatlakozni képes készülékeken megjelenő
    egyenrangú fájlcserélés.

A szabályozás kidolgozásánál problémát jelenthet, hogy
mit tekintsen az unió „nem helyénvaló” vagy „káros” tartalomnak, mivel
az egyes tagállamokban ezt különbözőképpen határozzák meg a
szabályozószervek. Az EICN minimálisan az alábbiakat sorolja a nem
helyénvaló tartalmak közé:




  • pornográfia;


  • erőszakos játékok;


  • moderálatlan chat-szolgáltatások;


  • olyan
    zeneszámok vagy videók, amelyek nyíltan szexuális tartalmú üzeneteket
    tartalmaznak;


  • kéretlen levelek felnőtteknek szóló tartalommal;


  • szerencsejátékok.

A veszély
mértéke egyelőre nem határozható meg pontosan, mivel nagyon kevés
kutatás foglalkozott a gyerekek internetképes készülékeken történő
tartalomfogyasztási szokásaival. Azonban a PC-ken keresztüli
internetezési szokásokat tekintve levonható néhány következtetés. Sonia
Livingstone 2004-es, az Egyesült Királyságban végzett kutatásából az
derül ki, hogy a 9-19 évesek 36%-a tévedt már pornográf webszájtra az
interneten, miközben valami más után kutatott, valamint 25%-uk kapott
már pornográfiát tartalmazó levélszemetet. A kutatás arra is rámutatott,
hogy a gyerekek sokkal több problémásnak minősülő tartalommal
találkoznak, mint amennyiről szüleik tudnak, ami a szülői felügyelet
korlátaira mutat rá a gyerekek tartalomfogyasztásában.


A fenti problémák kezelésére több
szabályozási lehetőség közül lehet választani. Az EICN
legcélravezetőbbnek a korregulációt tartja, aminek előnye, hogy az
összes érdekelt (a magánvállalatok, az állam, a felhasználói csoportok)
osztozik a szabályozással járó felelősségen, valamint, hogy az
érintettek közösen dolgozzák ki a szabályokat és a szabályozást magát.


A hálózat tagjai felvállalták, hogy
saját országukban kezdeményezik az érintettek közötti párbeszédet, amit
uniós szinten a bizottságnak kellene elvégeznie. Uniós szintű
tárgyalásokat azért is érdemes kezdeményezni, mert a káros tartalmakhoz
való hozzáférés a legtöbb tagállamban aggodalmakat vált ki, és mert
számos nagy mobilszolgáltató több EU-országban is jelen van. Az így
kialakult irányelveket ezután minden tagállam a saját kultúrájához és
szabályozási rendszeréhez igazíthatja.


A hálózat javasolja, hogy a bizottság használja fel az
Írországban, Olaszországban valamint az Egyesült Királyságban
alkalmazott gyakorlati útmutatók bevezetéséből származó tapasztalatokat a
felülvizsgálathoz. Különösen utóbbi ország gyakorlata lehet hasznos a
bizottság számára, mert ez a legkidolgozottabb és legrészletesebb,
továbbá a brit mobilszolgáltatókkal is sikerült elfogadtatni. A
gyakorlat főbb pontjai:




  • Minden 18 éven aluliak számára alkalmatlannak minősülő
    tartalmat „18”-as jelzéssel látnak el, és az csak akkor válik
    hozzáférhetővé az egyes felhasználók számára, ha a szolgáltató
    meggyőződött a korhatár betöltéséről.


  • Az
    osztályozási keretrendszer – amit egy független testület alkotott meg
    összehasonlítható a más médiában alkalmazott osztályozási rendszerekkel.


  • Minden 18 éven aluliak számára elérhető chat-szobát
    moderátor felügyel.


  • A szülők és gondviselők számára lehetővé tették a
    mobiltelefonokon hozzáférhető internetes tartalmak szűrésének
    lehetőségét.


  • A szolgáltatók felvállalták, hogy felveszik a küzdelmet
    a tömeges illetve az alkalmatlankodó kommunikációval szemben.


  • A brit
    gyakorlat alapelve, hogy a káros tartalmakhoz való véletlenszerű
    hozzáférést gátolja, nem pedig a szándékoltat.

A
gyerekvédelemről és mobiltelefonokról szóló nemzetközi keretrendszer
kidolgozásakor – erre épülhetnek később a gyakorlati útmutatók – az EICN
az alábbi alapelvek megfontolását javasolja:




  • Annak
    érdekében, hogy a gyerekek maximálisan ki tudják használni a digitális
    tartalmak nyújtotta lehetőségeket a tanulás, a kikapcsolódás és a
    művelődés terén, minimálisra kell csökkenteni annak az esélyét, hogy
    káros tartalmakhoz véletlenül hozzáférjenek.


  • A
    kormánynak és az iparágnak egyaránt felelőssége, hogy szülők és gyerekek
    tudatában legyenek a kockázatoknak, és hogy megszerezzék a mediális
    írástudásnak azt a szintjét, amellyel biztonságosan használhatják az
    internetet.


  • A hozzáférés szabályozásának megvalósításához a
    különböző tartalmak besorolására és korhatárok megállapítására, valamint
    a tartalmak szűrésére és blokkolására alkalmas eszközök alkalmazására
    lenne szükség.


  • A tartalmak besorolásában független testületek is részt
    vállalhatnának, amelyek munkáját az egyes országokban széles körű
    vitában kialakított nemzeti standard segíthetné.


  • A
    gyermekek által használt, chat-szobákhoz hasonló interaktív
    szolgáltatásokat moderátor felügyelje.


  • A
    készülékgyártóknak és hálózatüzemeltetőknek kutatásokat kellene
    folytatniuk azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne pontosabban és
    kevésbé tolakodóan szabályozni a tartalmakhoz való hozzáférést, különös
    tekintettel az internetre.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

A TTE postája

Hírfigyelő

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017