• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Gönczöl Enikő: Az elvont történelmi fogalmak tanítása
2022. október 30. vasárnap, 19:05
Címkék: módszertani cikk, pályázat

Részlet a cikkből:

A kulcsfogalmak tanításának helyi tervezése

Az általánosabb és elvontabb fogalmak kialakításának feladata időben túlnyúlik egy-egy téma megtanítását, de még az évfolyamokon is, és térben sem zárulhat le a tantárgyi határoknál. A feladat átlépi az iskolán belüli szokásos választóvonalakat, a tanéveknél hosszabb távú, és az egyes tantárgyaknál szélesebb körű tervezést, más nézőpontból nevelőtestületen belüli, és akár intézményi szintek közötti szakmai együttműködést is igényelhet. A pedagógiai munka legfontosabb kérdése ugyanis nem az, hogy egy-egy tanár mit tanít, hanem az, hogy mindannyiuk közös munkájának eredményeként milyen tudás, milyen képességek alakulnak ki az egyes gyerekekben. A szakmai együttműködés, a tanulók érdekében való közös gondolkodás – a koherens fogalmi hálók kialakulását segítő összehangolt tanári támogatás nyújtása – nem anyagi, hanem szemléleti kérdés. A megvalósítás – a helyi lehetőségek és szükségletek függvényében – sokféle lehet. De talán mindenképp érdemes beleérteni e folyamatba a következő lépéseket:

  • A megcélzott fogalom (illetve összetartozó fogalmakból álló csoport) lehatárolása, és annak meghatározása, hogy annak kialakításáért, elmélyítéséért kik a felelősek a nevelői közösségen belül. A csoport együttműködési formájának meghatározása. (Pl.: hol, mikor, milyen gyakorisággal, milyen céllal, kinek a vezetésével, milyen kommunikációs csatornákat használva dolgoznak?)
  • A kiválasztott fogalmak tartalmának és terjedelmének közös értelmezése, hiszen sok esetben mi magunk is csak használjuk ezeket, miközben egyáltalán nem biztos, hogy pontosan ugyanazt értjük alattuk. (Pl.: Mi tartozik hozzá a jelentéshez, és mi nem? Milyen kapcsolat áll fenn a vizsgált fogalomhoz tartozó részhalmazok, elemek között?) A sikeres közös munka fontos feltétele a közös nyelv. Ezért, ha szükséges, érdemes külső szakembert is bevonni a tisztázó beszélgetésbe.
  • A közös értelmezést a fogalomkörhöz tartozó pedagógiai célok kitűzése követheti. (Miért fontos az adott fogalom, milyen gondolkodási módot, értékeket, üzeneteket stb. akarunk általa megerősíteni a tanulókban?)
  • Az átfogó közös célok meghatározása után kerülhet sor annak átgondolására, megvitatására, időbeli ütemezésére, összehangolására és rögzítésére, hogy ki mit fog tenni a fogalom építése és a hozzá kapcsolódó pedagógiai célok megvalósulása érdekében.

S végül a tervezésben helyet kell kapnia annak a kérdésnek, hogy a csoport tagjai miként fogják nyomon követni – szükség esetén korrigálni – a folyamatot, illetve meggyőződni arról, hogy valóban haladnak-e a kitűzött célok felé.

Olvassa el az egész cikket!

1.sz. melléklet

Óravázlat

Tevékenység


Kapcsolódó cikk:

TTE pályázat – eredményhirdetés

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017