A
szakértők szerint megfelelő fejlesztési módszerekkel óriási különbségek
is behozhatók.
(Forrás: Népszabadság)
Magyarország egyedülálló a fejlett világban az iskolai
szegregáció terén. A 2002-es és a 2003-as PISA-teszt is igazolja, hogy
nálunk az iskola még inkább felnagyítja az anyagi, szociális, kulturális
különbségeket, a túl korai szelekció valóságos gettóiskolákat,
gettóosztályokat hoz létre.
Az itt tanuló gyerekeknek gyakorlatilag semmi esélyük sincs a
továbbtanulásra, így a munkapiaci beilleszkedésre. A rendszerváltozás
óta évente újratermeljük a potenciális munkanélkülieket, ma ez a
folyamat már a gyerekek mintegy 20 százalékát érinti. Ha nem teszünk
sürgősen valamit, ez előbb-utóbb 20 százalékos munkanélküliséget
jelenthet – hangzott el a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat
keretében megrendezett oktatási konferencián.
A nagy társadalmi sokkhelyzetek tovagyűrűző hatása még
évtizedekig eltarthat. A rendszerváltozáskor csaknem egymillió ember
veszítette el az állását, a társadalmi különbségek növekedése, bizonyos
csoportok végérvényesnek tűnő leszakadása lakóhelyi szegregációhoz
vezetett. Abból a faluból, kerületből, városnegyedből, ahol túlsúlyba
kerültek a halmozottan hátrányos (többségükben roma) lakosok, a
középosztály pánikszerűen elmenekült. Ma is folyamatos népességcsere
zajlik, így homogén „szigetek” jöttek létre, ahol a munkanélküliség
szinte százszázalékos, a lakosság segélyekből tengődik, s ahol a
felzárkózás esélye egyenlő a nullával. Az oktatási szakemberek szerint
mindez az iskolára is jellemző. A „gettósodott” területeken az iskolák
is „gettósodnak”, újratermelik, sőt felnagyítják a lakóhelyi
szegregációt. A „gettóiskolákban” többnyire túlterhelt pedagógusok
oktatnak, kevés a felzárkóztatást elősegítő gyógypedagógus (olyan iskola
is van, ahol egyetlenegy sincs), a problémás tanulók összesűrítése
miatt burjánzik a tudást lebecsülő, tanulással szembehelyezkedő
szubkultúra. Felzárkóztatás helyett teljesítménycsökkentéssel próbálják
elérni, hogy a gyerekek legalább a nyolc osztályt elvégezzék.
Továbbtanulásra így nincs esélyük, az olló még tágabbra nyílik, mint azt
a hátrányos induló helyzet indokolná.
Ma már három-négy éves lemaradás figyelhető meg egy-egy
város különböző iskolái között, de az egy iskolán belüli „normál” és
„felzárkóztatónak” nevezett gettóosztályok között is. Nálunk a
hátránnyal induló, problémás gyerekeket automatikusan „kiszűrik” a
normális iskolarendszerből, elkülönített osztályokat létesítenek
számukra – a roma gyerekek több mint 70 százaléka ilyen osztályokba jár
-, ami eleve konzerválja az induló hátrányt.
Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekkori szelekciónak
semmiféle tudományos alapja nincs – figyelmeztetnek a szakemberek. Az
induló hátrány – megfelelő felzárkóztató módszerekkel – minden esetben
korrigálható. Fejlett országokban kifejezetten tilos a gyerekeket
különféle felvételi módszerekkel „kimazsolázni”, mint azt nálunk a
szabad iskolaválasztás lehetővé teszi. Egy jellemző példa: Nagyecseden,
amely a cigány ének- és tánckultúra egyik központja Magyarországon,
egyetlen roma tanuló sem jutott be az ének-zene tagozatos osztályba,
többségük a gyógypedagógiai osztályba került.
Finnországban és Hollandiában, ahol a gyerekek a
PISA-teszteken kiváló eredményt értek el, nincs szabad iskolaválasztás.
Nincs tagozatos „kimazsolázás”, és nincsenek gettóosztályok sem. A
gyerekek igen különböző anyagi-társadalmi háttérrel, különböző érettségi
szinten kerülnek egy-egy osztályba. De az adatok azt mutatják, hogy
megfelelő fejlesztési módszerekkel óriási különbségek is behozhatók. És
minél korábban kezdődik ez a fejlesztési tevékenység, annál
eredményesebb. A jelenlegi oktatási kormányzat már korrigálta azt a
hibás döntést, amely felzárkóztató normatívával támogatta a szegregációs
oktatást. Ma integrációs normatív támogatást kaphatnak azok az iskolák,
melyek vállalják a hátrányos helyzetű és „normál” gyerekek együtt
oktatását.
A szakemberek szerint
máris elkéstünk. A gettóiskolák és gettóosztályok sürgős felszámolása
össztársadalmi érdek, mert ha nem, nagy rétegek leszakadása társadalmi
robbanáshoz vezethet.