Minden
bizonnyal figyelmetlenségből íratták meg szombaton a rendes felvételi
feladatsorok helyett a február 2-ára összeállított teszteket hat
középiskolában.
(Forrás: Népszabadság)
A rendes anyanyelvi felvételi feladatsorok helyett a
pótfelvételi tesztjeit osztották ki néhány nyolcadikos diáknak szombaton
a budapesti Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskolában, a Budai
Nagy Antal Gimnáziumban, a paksi Vak Bottyán Gimnáziumban, a kecskeméti
Szent-Györgyi Albert Egészségügyi és Szociális Szakképző Iskolában, a
dunaújvárosi Kereskedelmi és Vendéglátói Szakközép- és Szakiskolában és a
péceli Ráday Pál Gimnáziumban.
Az
ügyben az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont vizsgálatot
indított. Pósfai Péter főigazgató elmondta: az iskolák a pótfelvételi
feladatlapjaiból csak néhány darabot kaptak, mivel a második vizsgán
csak kevés – a rendes vizsgáról például betegség miatt távol maradt –
diák vesz részt. A tévedésből felbontott csomagok ezért hamar elfogytak.
Volt, amelyik intézményben ekkor észlelték a hibát, és mivel még csak
tíz perc telt el, kicserélték a feladatlapokat.
Volt azonban olyan iskola is, ahol még ekkor sem tűnt
fel a felügyelő tanároknak, hogy valami tévedés történhetett:
fölbontották a rendes tételeket is, és a többieknek kiosztották azokat.
Így előfordult, hogy azonos iskolában és azonos időpontban vizsgázó két
diák más-más feladatsort töltött ki.
Pósfai Péter ugyanakkor hangsúlyozta: a diákokat nem
éri hátrány, hiszen az eredeti és pótfeladatlapok azonos nehézségűek.
Így bármelyiket is írta meg egy felvételiző, a vizsgája érvényes. Az
OKÉV-nak azonban új pótfelvételi feladatsorokat kell kiküldenie mind a
330 iskolának – de csak anyanyelvből, mert a második, a matematikai
feladatsorokból már mindenhol a megfelelőt osztották ki a diákoknak.
A főigazgató érthetetlennek
nevezte, hogy miért bontottak föl rossz tételcsomagokat. Mint mondta: a
csomagoláson és minden egyes feladatlapon is jól láthatóan feltüntetik a
vizsga dátumát. Az egyik vizsga január 28-án reggel tíz órakor volt, a
másik február 2-án, délután kettőkor lesz. Pósfai Péter megjegyezte: az
egyik iskolaigazgató azzal indokolta a tévedést, hogy a feladatlapok
csomagolása teljesen egyforma, csupán a dátum volt rajtuk különböző.
Szerettük volna megkérdezni az
iskolákat is: miért a másik vizsgaidőpontra szóló teszteket bontották
föl. Az intézményvezetők azonban – akik a jog szerint egyértelműen
felelősek hasonló esetekben – elzárkóztak az érdemi választól. A
lapunknak név nélkül nyilatkozó egyik érintett iskolaigazgató is csupán
annyit mondott: a kérdés jogos, de az OKÉV vizsgálatának lezárulta előtt
nem kíván részletekbe bocsátkozni. Hozzátette: ő maga is indított
vizsgálatot az ügyben, és reméli, hogy a két ellenőrzés eredményeként
találnak olyan megoldást, hogy többé ne fordulhasson elő hasonló
tévedés. Az iskolában egyébként 17 tanteremből csak kettőben osztottak
ki pótfelvételi feladatsorokat.
Egy
másik középiskola szintén név nélkül nyilatkozó igazgatója úgy
fogalmazott: a figyelmetlenség is szerepet játszott abban, hogy rossz
tételcsomagot bontottak föl.
Nem
először fordult elő, hogy néhány középiskolában rossz feladatcsomagot
bontanak föl, eddig azonban csak az érettségiken történtek hasonló
esetek. A tavalyi érettségik tételei idő előtt fölkerültek a
világhálóra, ezért az oktatási tárca kilenc tárgyból újakat gyártatott.
Az iskolák a vizsga hajnalán vehették át az új tételeket: öt iskola,
miután ezt megtette, mégis a régi feladatsorokat íratta meg diákjaival.
(A figyelmetlenségre példa, hogy szintén tavaly 27 középiskola olyan
tárgyból jelentkeztette diákját érettségire, amit az nem is tanult:
például angol helyett németre vagy művészettörténet helyett rajz és
vizuális kultúrára.)
Volt példa az
időpontok „tévesztésére” is: 2003-ban egy tucatnyi szakközépiskolában a
kelleténél egy héttel korábban íratták meg a világbanki német és francia
érettségiket. 2002-ben szintén idő előtt bontotta föl és töltette ki
egy iskola a német, egy másik intézmény pedig a francia érettségi
feladatlapokat.