• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Felülvizsgálják a felvételi rendszert
2005. június 17. péntek, 0:00

A korai
és túlzott iskolai szelekció is felelős a PISA-vizsgálat lesújtó
eredményeiért – véli Magyar Bálint oktatási miniszter, aki ezért
változtatna a 14 éven aluliak felvételiztetésén.
(Forrás:
Népszabadság)

Felülvizsgálná a 14
éven aluli diákok felvételiztetésének rendszerét az oktatási miniszter.
Magyar Bálint szerint ugyanis a hazai iskolarendszer a korai szelekcióra
épül: az iskolák már egészen fiatal korban elkezdik „szelektálni” a
gyerekeket. A hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumok „elszipkázzák” a
jobbakat, ez pedig éppen azoknak az érdekeit nem szolgálja, akik
maradnak általános iskolájukban. A hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumi
osztályokat indító iskoláknak csak egy része tart központi írásbelit,
amelyet az összes felvételiző egységesen ugyanazon a napon ír meg. A
matematika- és az anyanyelvi tesztekkel elsősorban nem a diákok
lexikális tudását mérik, hanem képességeiket, készségeiket. A többi,
központi írásbelit nem kérő hat és nyolc évfolyamos iskolában az
általános iskolai osztályzatokat veszik figyelembe, ezen kívül csak
szóbeli beszélgetést lehet tartani.


A hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumi
osztályokat indító iskolák mintegy 15 százaléka szervezett központi
vizsgát 2002-ig, 2003 óta több mint 30 százalékuk. Két évvel ezelőttig
ugyanis csak azok az iskolák kérhették a részvételt a hozzájuk
jelentkezőktől a központi vizsgán, ahol az elmúlt három évben legalább
háromszoros volt a túljelentkezés – 2003 óta már elég másfélszeres
túljelentkezést produkálni. A módosítással egyébként a vidéki iskoláknak
kívánt lehetőséget kínálni a tárca: Budapesten ugyanis több hat-nyolc
évfolyamos gimnázium is van, így egy fővárosi diák akár öt-hat helyre is
beadhatja jelentkezési lapját. Egy kisebb városban viszont, ahol csak
egy-két ilyen iskola van, kevesebb helyre jelentkezhetnek a diákok.


Mégis, az idei statisztikai adatok
alapján a hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumokba jelentkező diákok
kétharmada éppen azokba az intézményekbe akar bejutni, ahol a központi
vizsgát veszik figyelembe. Vagyis az iskolák azon egyharmadába, ahol a
legnagyobb a túljelentkezés. Ráadásul, bár mindkét évfolyamon
tíz-tízszázaléknyi hely üresen maradt, az általános felvételi eljárás
első körében a nyolc évfolyamos osztályokba jelentkező 5218 diák közül
csak 3375 tanulót vettek föl, a hat évfolyamos iskolákba pályázó 7609
diák közül pedig mindössze 5144-et.


Ha a hat vagy a nyolc évfolyamos gimnáziumba jelentkező
diákot nem veszik föl sehová, dönthet úgy, hogy marad a régi általános
iskolájában, de próbálkozhat a pótfelvételivel is. Szakemberek
tapasztalatai szerint sok szülő pánikszerűen kezd el a negyedik és a
hatodik osztály végén olyan gimnáziumot keresni gyermekének, ahonnan
reményei szerint biztosan bejut majd valamelyik felsőoktatási
intézménybe. Pedig a hat és a nyolc évfolyamos iskolák csak a diákok
mintegy 15-20 százalékának ajánlottak: azoknak, akik kiemelkedő
képességűek, de jelenlegi iskolájuk nem nyújt számukra megfelelő képzési
színvonalat, nem motiválja őket. A többieknek, ha jól érzik magukat
jelenlegi iskolájukban, a váltás még árthat is – mondják a szakértők.


Az egyetemi felvételitől egyébként
sem kell már annyira tartani, hiszen a felsőoktatási intézmények egyre
szélesebbre tárják kapuikat: évente szinte hajszálra megegyezően annyi
diákot vesznek föl az egyetemekre és a főiskolákra, mint ahányan
elhagyják az általános iskolák nyolcadik osztályát. A következő
iskolatípus felvételijére való készülés mégis rányomja bélyegét a magyar
iskolarendszerre. Magyar Bálint szerint a korai szelekció, a túlzott
verseny vezetett a PISA-vizsgálat lesújtó eredményeihez: a teszt szerint
a magyar gimnazisták jobb eredményeket produkálnak, mint amekkora a
nemzetközi rangsor élén álló finn diákok átlageredménye, a magyar
szakiskolákba járó tanulók viszont az utolsó helyen álló mexikói diákok
átlagánál is rosszabbul teljesítenek.


A miniszter szerint ezért meg kell vizsgálni, hogyan
lehet a felvételi rendszerben csökkenteni az egyenlőtlenségeket, és
ezzel korlátozni a korai szelekciót. Mint fogalmazott: neki vannak erről
elképzelései, de még egyeztet az ügyben az Országos Köznevelési Tanács
tagjaival, illetve más szakemberekkel.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 6.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017