A hazai
felsőoktatás átalakulásával megnőtt az információigény az ágazatot
érintő változások és annak hatásainak a bemutatására. Ennek az
elvárásnak eleget téve jelenik meg az Országos Felsőoktatási Információs
Központ negyedéves kiadványa.
A
folyóirat empirikus kutatásokra, statisztikai adatokra épülő
összefoglaló elemzésekkel és interjúkkal a szélesebb nyilvánosság
számára kívánja bemutatni a magyar felsőoktatásban zajló folyamatokat,
tendenciákat.
Lapszámunkban az
angolszász felsőoktatási irodalom néhány karakteres munkájából közlünk
részleteket. A kérdések ugyanazokhoz a tényezőkhöz kapcsolódnak,
amelyekkel a magyar felsőoktatásban manapság találkozunk: tömegesedés,
finanszírozás, menedzsment, színvonal – a szövegek tanulságos
tapasztalatokkal, érvekkel, ismeretekkel szolgálhatnak a hazai
szakemberek számára. Szerzők: Sheila Slaughter (University of Georgia),
Gary Rhoades (University of Arizona), Sir Peter Scott (a Kingston
University alkancellárja), Derek Bok (a Harvard egykori elnöke, a Center
for Teaching and Learning névadója), Allan Bloom (University of
Chicago).
A hazai doktori képzést
mutatja be Fábri György az FTT, az MTA és a DOSZ megbízásából az
Universitas Press Felsőoktatás-kutató Műhely által 1999 és 2008 között
végzett PhD-kutatások néhány eredményén keresztül. Ehhez a témához
kapcsolódik Vendégoldal rovatunk is: Kocsis Miklós, a DOSZ elnöke
ismerteti a doktori képzés szabályozásának sajátosságait. Műhely
rovatunkban a diplomások pályakövetésének hazai és nemzetközi
gyakorlatait Kiss László és Horváth Dániel foglalja össze, valamint
Derényi Andrással és Halász Gáborral beszélgetünk a hazai felsőoktatási
intézmények és a nemzetközi oktatási piac
viszonyáról.
A lappal és a
megrendeléssel kapcsolatban felvilágosítást a (06-1) 477-3153-as számon
és a terjesztes@felvi.hu címen
kérhet.