Egy, a
múlt héten Bécsben megrendezett konferencián a tanárok oktatói
munkásságának az eredményességét vitatták meg a jelenlévő nagynevű
szakemberek. Többen azt sérelmezték, hogy a pedagógusok nem rendelkeznek
a tanulás megkedveltetésének a képességével. (Forrás:
[origo])
Albert Ziegler, az ulmi
egyetem pedagógiai pszichológiával foglalkozó tanára egyenesen
botrányosnak nevezte azt, ahogy a pedagógusokat a fiatalok motiválására
felkészítik. Ziegler lesújtó véleményét egy nemrég megjelent tanulmányra
alapozta, melyből kiderül, hogy a mai iskolások életére kétfajta
negatív érzés nyomja rá a bélyegét: az unalom és a
félelem.
Ezért csupán részben
felelősek a tanárok, a probléma igazi oka az, hogy az egyetemeken csupán
a szaktudásra fektetik a hangsúlyt – a jó pedagógiai, pszichológiai és
metodikai kiképzés csupán tizedrangú kérdés. Az ulmi szakember
kritikáját azzal a mondattal zárta, hogy „talán cinikusan hangzik, de
jelen pillanatban komoly innovációkorlátozó hatással bírnak az iskolák”.
Ziegler véleményét osztotta az oktatáskutató
Christiane Spiel is, aki elmondta, hogy már kidolgozták a diákokat
tanulásra ösztönző kiváló stratégiákat. Probléma azonban, hogy ezek a
gyakorlatias információk csupán a kevesek által olvasott szakmai lapok
hasábjain találhatóak meg, a hasznos anyagok pedagógusoknak való
továbbadásáról viszont nem gondoskodnak a tanintézetek. A probléma
valódi gyökerét tulajdonképpen a rossz irányba mutató oktatáspolitikában
kell keresni, amely ugyan megköveteli a tudományos folyóiratok
publikálását, pedig az ismeret szűk körben való terjesztése helyett az
információáramlás felgyorsítására és elterjesztésére kéne koncentrálni.
Eva Scholik szakszervezeti képviselő szerint a
tanulási kedv felerősítésének a legfontosabb láncszeme maga a pedagógus,
aki fel tudja kelteni a fiatalok érdeklődését a tantárgya iránt, ha
lelkesedéssel végzi a munkáját. A szakember úgy véli, sok iskolában
például a helyhiány képezi a legnagyobb akadályt, ugyanis az ilyen
intézetekben nincs lehetőség a kiscsoportos munkára, amelynek
kulcsfontosságú szerepe van a motiváltság
kialakulásában.