Az MTA
oktatásszociológiai albizottsága, a Wesley egyház és vallásszociológiai
központ és az MSZT OSZ közös felhivása konferencia-előadásra az
iskolázottság és felekezeti hovatartozás, világnézeti hovatartozás
témájában.
„Magyarországon a 20-21.
században számtalan közvélemény-kutatás, összeírás, népszámlálás és más
adatfelvétel készült, s ezek jelentős része ma – nyomtatott
népszámláláskötetekben, interneten, vagy systemfileokban hozzáférhető.
Bármi is a kutatás témája – a mosopór-használattól az antiszemitizmuson
át a pártpreferenciákig – a legelső kereszttáblák egyikeként elkészül a
kutatás változóinak és az iskolázottságot mérő változónak a
kereszttáblája. A legegyszerűbb elemzésben is szó esik arról, hogy az
adott kutatásban vizsgált tulajdonságok, szokások hogyan oszlanak meg az
iskolázottsági létra különböző pontjai között. Ilyen értelemben minden
kutatás oktatásszociológiai kutatás is, hiszen arra kérdez rá, hogy az
iskolázás milyen különbségeket hoz létre az emberek között – vagy éppen
az emberek közötti különbségek hogyan fejeződnek ki az eltérő
iskolázottságban. Az iskolázottság azonban – mint ez közismert – elfed
más változókat: a nemet, az életkort, a regionalitást, a vallást, a
foglalkozást.
Azaz könnyen
előfordulhat hogy első pillanatban úgy látjuk: valami az iskolázott
emberekre jellemző – pedig valójában a fiatalokra vagy a
nagyvárosiakra… Tudjuk, hogy már a legegyszerűbb többváltozós elemzés
képes kiszűrni ezt a tényezőt. Mégis: amennyire tipikus már már
szabályszerű, hogy az iskolázottságra vonatkozó kereszttáblák, elemzések
elkészülnek épp oly gyakori, hogy a többváltozós elemzések nem
készülnek el, vagy ha igen, nem szisztematikusan.
Ezért többéves műhelykonferencia sorozatot
kezdeményeztünk, melyben MINDAZOKAT szívesen látjuk, akik bármely
empirikus kutatást végeznek, s arra kíváncsiak, hogy a kutatási
témájukban feltett legfontosabb kérdések hogyan függnek össze az
iskolázottsággal és ezen belül, ezt kombinálva egy másik tényezővel. A
többéves konferencia sorozat egy-egy „tényező” köré szerveződne. 2008
őszén az iskolázottság és a társadalmi nem kérdését jártuk körül
kétnapos MTA-n rendezett konferenciánkkal. (lásd: http://www.oktatas.uni.hu)
2009 őszére azt tervezzük, hogy az iskolázottság és
felekezeti hovatartozás, világnézeti hovatartozás témájában tesszük
ezt.”