Az
oktatási miniszter felhívja a tantervi fejlesztésben járatos szakmai
műhelyeket a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott fejlesztési feladatok
megvalósítását elősegítő, a közoktatás tartalmi modernizációját
támogató kerettantervek kidolgozására
(Forrás: www.om.hu)
A közoktatás modernizációs stratégiája jegyében
befejeződött a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálata. Az Országos
Közoktatási Tanács egyetértését adta a megújított tantervi
dokumentumhoz. A Nemzeti alaptantervet kihirdető kormányrendelet
megjelenése 2003 novemberében várható. Ezzel életbe lép az oktatási
miniszter törvény által előírt kötelezettsége arra vonatkozóan, hogy
kerettantervekkínálatát bocsássa az alkalmazó iskolák, nevelőtestületek
rendelkezésére.
Az oktatási
miniszter felhívja a tantervi fejlesztésben járatos szakmai műhelyeket a
Nemzeti alaptantervben megfogalmazott fejlesztési feladatok
megvalósítását elősegítő, a közoktatás tartalmi modernizációját támogató
kerettantervek kidolgozására. A kínálat gazdagítása érdekében az
Oktatási Minisztérium gyorsított és ingyenes akkreditációs eljárásban
bírálja el azokat a kerettantervi javaslatokat, amelyeket szerzőik a
Nemzeti alaptanterv kiadását követő harminc napon belül
benyújtanak.
Az Oktatási
Minisztérium ezzel is elő kívánja segíteni, hogy magas szakmai
színvonalú kerettantervek szülessenek, amelyek iránt várható közoktatási
kereslet mutatkozik, alapkoncepciójuk a közoktatás-fejlesztési
stratégia irányába mutat, igazolhatóan alternatívát képviselnek más
kerettantervekhez képest és így valóban sokszínűvé, ténylegesen
választhatóvá teszik a tantervkínálatot. A miniszter az akkreditáció
során érvényesíteni kívánja azon felelősségét, hogy a közoktatás
valamennyi területére biztosítson igényes kerettantervi választékot.
Természetesen kerettantervek a jövőben is benyújthatók
akkreditációra.
Az akkreditációhoz
be kell nyújtani az OM honlapjáról a Nat kiadásáról szóló
kormányrendelet megjelenése után felkerülő, letölthető adatlapot és a
közoktatásról szóló törvény alábbi előírásainak megfelelő
kerettantervet:
“A
kerettanterv ajánlást tartalmaz:
– a
nevelés és oktatás céljára, a tantárgyak rendszerére, az egyes
tantárgyak témaköreire, a témakörök tartalmára, a tantárgyak
évfolyamonkénti követelményeire, a követelmények teljesítéséhez
rendelkezésre álló időkeretre, az iskolai egészségfejlesztéssel,
fogyasztóvédelemmel, környezetvédelemmel összefüggő feladatok
végrehajtására, szakiskolában a pályaorientációra, a szakmai
előkészítő, szakmai alapozó oktatásra, továbbá az általános műveltséget
megalapozó nevelés-oktatás és a pályaorientáció, a szakmai előkészítő,
szakmai alapozó oktatás, illetve a szakmai elméleti és gyakorlati képzés
időbeli tagolására, időkereteire, arányaira,
szakközépiskolában a szakmai orientációra, az elméleti és
gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatásra, továbbá az általános
műveltséget megalapozó nevelés-oktatás és a szakmai orientáció, az
elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás, illetve a
szakmai elméleti és gyakorlati képzés időbeli tagolására, időkereteire,
arányaira.” (1993. évi LXXIX. törvény 8/A. § (1)
bek.)
Az Oktatási Minisztérium a
kerettantervi választék biztosítása mellett a jövőben programfejlesztési
munkálatokat indít, illetve támogat. A programfejlesztés új fogalom a
hazai közoktatás-fejlesztésben, elsődleges célja összegezni és
felhasználóbarát formában az iskolák rendelkezésére bocsátani az elmúlt
másfél-két évtized legjobb tapasztalatait. Ezzel is az iskolák tervező
munkáját, szakmai feladataik pontos felismerését s az ebből adódó
hatékony feladat-meghatározást s folyamatos feladatteljesítést kívánja
segíteni a tárca.
Az első
programfejlesztési pályázat kihirdetése 2004 első negyedévében várható. A
programfejlesztési pályázatoknak lényegi eleme lesz, hogy a
fejlesztendő oktatási programoknak, programcsomagoknak, pedagógiai
rendszereknek akkreditált, a miniszter által kihirdetett vagy kiadott
kerettantervekre kell épülniük.