• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Felejtésnek tanul a magyar
2004. december 8. szerda, 0:00

Az
információdömping elveszi a gyerekektől a megismerés örömét. Ismét rossz
bizonyítványt állított ki magáról a magyar iskolarendszer: a 2003-as
PISA-vizsgálatban még a korábbinál is rosszabb eredményeket értek el a
magyar diákok.
(Forrás: Népszabadság)

Matematikából és
olvasás-szövegértésből a 25., természettudományokból a 17.,
problémamegoldó képességek terén pedig a 20. helyezést érték el a magyar
diákok a 2003-as úgynevezett PISA-vizsgálatban (Programme for
International Student Assessment). Három éve szintén az átlag alatt
teljesítettek a magyar tanulók, ám akkor még valamivel előrébb
szerepeltünk a nemzetközi mezőnyben. Matematikából 2000-ben a 21.,
olvasás-szövegértésből a 23., természettudományokból pedig a 15. helyen
állt Magyarország. Igaz, 2000-ben 32 OECD-ország, 2003-ban viszont már
40 állam 15 éves diákjai vettek részt a felmérésben.


Az első, 2000-es PISA-vizsgálat sok fejlett ország
oktatáspolitikusát sokkolta, többen meg is kérdőjelezték az eredmények
hitelességét. Magyarország számára szintén megdöbbentőek voltak a nem
éppen előkelő helyezések, hiszen a korábbi vizsgálatokban és a
nemzetközi versenyeken jól szerepelt hazánk.


Azok a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok azonban,
amelyekben a magyar diákok természettudományból és matematikából
kiemelkedő eredményeket értek el a hetvenes-nyolcvanas években,
többnyire azt vizsgálták, hogyan sajátították el a tanulók a tudományok
logikája mentén kidolgozott tananyagot, mennyire teljesítették a
tantervi követelményeket. Ide sorolható még a 2001-ben lezajlott
úgynevezett PIRLS olvasásvizsgálat is, amelyben Magyarország a nyolcadik
helyezést érte el. Csakhogy itt egyrészt az iskolában tanított
tananyagra kérdeztek rá, másrészt pedig negyedik osztályos tanulók
vettek részt benne.


Az újabb
vizsgálatok – a PISA, valamint a hazai országos kompetenciamérések – már
inkább arra koncentrálnak, hogyan tudják a gyerekek az iskolában
elsajátított tudást alkalmazni. A PISA-felmérések nem az iskolai
tananyagból indulnak ki, hanem abból, hogy a felnövekvő generációnak
milyen tudásra és képességekre van szüksége ahhoz, hogy a mindennapokban
és a munkában megállja a helyét, képes legyen új ismereteket befogadni,
és azokat alkalmazni. Ez pedig nem kedvez a magyar diákoknak, hiszen a
magyar iskolarendszer tudománycentrikus, nem az életre, hanem a
felsőoktatásra készít fel.


A
PISA-vizsgálat három tudásterületen – olvasás-szövegértés, matematika,
természettudomány – zajlik. A teljesítmények és trendek nyomon követése
érdekében háromévente készül ilyen mérés. A 2000-esben a 15 évesek
olvasás-szövegértése kapott kiemelt figyelmet, 2003-ban a matematikai
műveltség állt a középpontban, a vizsgálat emellett új elemet is
tartalmazott, melyet kereszttantervi problémamegoldó készségnek lehet
fordítani. Két év múlva talán több sikerélményük lehet a magyar
diákoknak: 2006-ban a természettudományi műveltség jelenik meg nagyobb
súllyal a vizsgálatban. Ebben pedig legutóbb és most is valamivel az
OECD-átlag fölött teljesített hazánk.


Abszolút korrektnek tartja a PISA-felmérés eredményeit
Vekerdy Tamás oktatási szakértő: szerinte helytelen hozzáállás az a
magyaros önámítás, hogy rossz a mérés. Azt mondja: csak az lepődik meg a
PISA-vizsgálatok eredményein, aki nem vette komolyan, hogy már
húsz-harminc éve bajok vannak a magyar oktatási rendszerrel.
Emlékeztetett: a magyar diákok olvasási-szövegértési problémáit már a
hetvenes években hazai vizsgálatok is kimutatták.


– Az egyik probléma, hogy az iskolában túl sok mindent
próbálnak beleverni a diákok fejébe – véli Vekerdy Tamás. Az elmúlt
évtizedekben tizenegyszer indítottak tananyag-csökkentési kampányt, de
mind a tizenegyszer csak nőtt a tananyag mennyisége. A túl sok
információ viszont dezinformál, ráadásul elveszi a gyerekektől a
megismerés örömét. Pedig a vizsgálatok igazolják, hogy a megismerés
öröme nélkül nincs valódi tanulás és fejlődés. Az oktatási szakember úgy
véli: a magyar diákok a felejtésnek tanulnak.


Példák a
matematika-felmérésből


1. szint: A tanulóknak bemutatott ábrák egyike két
meghatározott évben mutatja a rablások számát. A tanulók egy televíziós
riporter magyarázatát is meghallgatják, majd arra kérik őket, hogy
döntsék el: helytálló-e a riporter értelmezése, majd indokolják
döntésüket.


3. szint: Egy ábra a
szingapúri dollár (SGD) és a dél-afrikai rand (ZAR) átváltási árfolyamát
mutatja, amelyen 1 SGD = 4,2 ZAR. A feladat 3000 SGD átváltása
ZAR-ba.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017