Uniós
ismereteket, és európai történelmet is kiemelten kellene tanítani az
iskolákban, és nagy súlyt kellene fektetni legalább két idegen nyelv,
minél fiatalabb korban elkezdett megtaníttatására is – véli az Európai
Parlament oktatási szakbizottsága.
(Forrás: euractiv.hu)
Az iskolai tanterveknek az európai dimenzióval
történő kiegészítéséről Christopher Beazley (néppárti, brit)
euroképviselő készített jelentést.
A dokumentum szerint minden oktatási rendszernek
biztosítania kell, hogy a tanulók középfokú tanulmányaik végére
elsajátítsák az Európai Unió polgáraiként betöltendő szerepükhöz
szükséges tudást és képességeket.
Az európai dimenzió két fontos aspektusa a képviselők
szerint egyrészt az EU, és a közösség intézményeinek, módszereinek,
kezdeményezéseinek ismerete, másrészt Európa közös történelmének és
kulturális örökségének megismerése, a nyelvi készségek fejlesztése és az
aktuális európai események megértése.
A jelentés fontosnak tartja a nyelvoktatás további
fejlesztését, például az egész életen át tartó tanulást támogató
Comenius-program keretében. A szöveg egyébként megjegyzi: „egyes
tagállamokban, különösen az angol anyanyelvűek számára nehéz elegendő
érdeklődést és motivációt felkelteni más európai nyelvek elsajátítása és
ezáltal a kölcsönös megértés és empátia mértékének Európa-szerte
történő erősítése iránt”.
A
képviselők szerint különösen fontos a szomszédos népek nyelveinek
elsajátítása. A szakbizottság azt javasolja, hogy a tagállamok segítsék a
többnyelvűség terjesztését, és már igen fiatal életkorúak számára
kezdjék meg legalább két idegen nyelv oktatását.
A szakbizottság javasolja, hogy a legutóbbi EU-bővítés
sikerének biztosítása érdekében szervezzenek megfelelő információ-,
projekt-, hallgató- és tanárcseréket a tíz új és a tizenöt régebbi
tagállam között.