• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Erősödő iskolai szegregáció
2005. március 9. szerda, 0:00

A
tagozatok szervezése, a kis létszámú csoportok létrehozása gyakran
szolgál az iskolán belüli szegregáció eszközéül.
(Forrás:
Népszabadság)

A normál osztályokban
37, a tagozatos osztályokban mindössze 17 százalék a roma tanulók aránya
– vagyis a cigány diákok csak nagyon kis arányban kerülnek be a nyelvi
vagy a zenei csoportokba. A tagozatok szervezése, a kis létszámú
csoportok létrehozása gyakran szolgál az iskolán belüli szegregáció
eszközéül.


Mindez Kaltenbach Jenőnek, a nemzeti és etnikai kisebbségi
jogok országgyűlési biztosának jelentéséből derül ki, amelyet tegnap
ismertetett az Országgyűlés oktatási és emberi jogi bizottságának
albizottsága előtt. A jelentés szerint 1992-ben a roma tanulók 7,1
százaléka tanult olyan iskolában, ahol ők alkották a többséget, 2002-ben
már 18,1 százalékuk – azaz az iskolai elkülönítés tendenciája
felerősödött.


A magasabb társadalmi
státusú szülők megpróbálják a jobb színvonalú, speciális oktatást
biztosító iskolákba íratni gyermekeiket, ezért elviszik őket az
„elcigányosódó” iskolából. Kiderült az is, hogy a roma tanulókat
nyolcszor nagyobb valószínűséggel mentik föl a mindennapi iskolába járás
alól, mint nem roma társaikat. A magántanulóvá nyilvánítás azonban
hosszú távon az iskolából való kiesést jelenti a cigány fiatalok
számára: a tanuláshoz nem kapnak segítséget, vizsgázniuk viszont kell.


Sok esetben a pedagógusok meg
vannak győződve arról, hogy csak külön osztályokban lehet az eltérő
kultúrájú, szociális hátrányokkal küzdő gyermekeket tanítani. Ennek oka a
tanárképzésben keresendő, amely túlságosan tantárgycentrikus és kevésbé
problémaorientált, nem készíti fel a leendő pedagógusokat arra, hogy
differenciáltan kezeljék a különböző gyerekeket.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 2.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017