Az Erdei Iskola Program ebben az évben
is több mint 200 millió forinttal támogatja általános iskolás
korosztály erdei iskolázását. A 2004-ben „ERDEI ISKOLA 2004/2005” címmel
meghirdetett pályázat célja, hogy az erdei iskola, mint tanulási forma
megvalósítását támogassa a 2004/2005-ös tanév környezeti nevelés
tantervi követelményeinek teljesítése érdekében. A pályázat
(fenntartótól függetlenül) alap-és középfokú nevelési, oktatási
intézmények (3-7. évfolyamai) számára került kiírásra. A pályázat
benyújtási határideje 2004. június 15.
Az erdei iskolázás hazánkban a kilencvenes évek közepén
indult igazán fejlődésnek és lett egyre népszerűbb. Az Oktatási
Minisztérium 2002-ben megkezdte az Erdei Iskola Program előkészítését, a
programban résztvevő tárcák (Oktatási Minisztérium, Környezetvédelmi és
Vízügyi Minisztérium, Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium,
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal)
2003. június 4-én hat évre szóló Együttműködési Keret-megállapodást
írtak alá az erdei iskolai programok támogatására, működtetésére, a
szolgáltatások fejlesztésére, a szakmai és információs anyagok
kínálatának bővítésére. A Programhoz civil és vállalkozói
oldalról azok a szervezetek kapcsolódnak, melyek évek óta foglalkoznak
környezeti neveléssel, erdei iskolázással. A hat éves fejlesztési
program két legfontosabb célcsoportja a közoktatás intézményei –
kiemelten az általános iskolák, – a programban résztvevő pedagógusok,
valamint az erdei iskola szolgáltatást nyújtó
szervezetek.
A Program
megvalósítását az azt támogató minisztériumok képviselőiből álló
Tárcaközi Bizottság irányítja. A Program szakmai fejlesztési feladatait a
Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programigazgatóság (KöNKomP)
végzi, a meghirdetett pályázatok lebonyolításáért az OM Alapkezelő
Igazgatósága (OMAI)
felelős. AZ ERDEI
ISKOLA PROGRAM LEGFONTOSABB
CÉLJAI: -Megteremteni az erdei iskolázás
megfelelő szakmai hátterét a közoktatásban, elsősorban az általános
iskolákban. -Kialakítani azt a szolgáltatói kört, amely az
elvárt minőségű erdei iskola programokat képes biztosítani, és egyben
alkalmas más, környezeti nevelési és ökoturisztikai szolgáltatások
nyújtására is. -Létrehozni az erdei iskolázás megfelelő
információs és kommunikációs hátterét. -Megalapozni azokat a
financiális feltételeket, amelyek biztosítják, hogy általános iskolai
tanulmányai során minden gyermek legalább egyszer eljuthasson
bentlakásos erdei iskolába.
A
Program alapvető feladata, hogy segítse a kapcsolatépítést az erdei
iskolázás különböző szereplői között. 2004-ben ezért négy szakmai körben
kezdődik el a hálózatépítés: az iskolákkal, az erdei iskola
szolgáltatókkal, az erdei iskolázáshoz kapcsolódó képzések szervezőivel
és az erdei iskolázással kapcsolatos szakértői feladatokat ellátókkal.
Az erdei iskola hálózatok létrejöttét és működésüket internetes
levelezőlisták, közös rendezvények, szakmai műhelyek és tanácsadás
segíti. Emellett annak érdekében, hogy az erdei iskolázással
kapcsolatos ismeretek és készségek a lehető legszélesebb körben
kerüljenek be a pedagógusok alapképzésébe, 2004-ben együttműködés indul a
hazai felsőoktatási intézményekkel is.