Aki
keres, talál – fordíthatnánk azt a rövid megjegyzést, amelyet a firenzei
Palazzo Vecchio tanácstermének falán található freskójára rejtett el
Giorgio Vasari.
(Forrás: National Geographic)
És valóban: Maurizio Seracini, a Da Vinci kódból is ismert
amatőr művészettörténész talált is valamit. Seracini szerint ugyanis a
Vasari freskó mögött rejlik egy rég elveszettnek hitt Leonardo-kép, a
„mesterművek mesterműve”, Az anghiari csata című
freskó.
Seracini még 2002 és 2003
folyamán végzett különleges kísérleteket azon feltételezésének
bizonyítására, miszerint az egykori firenzei potentátok székhelyéül
szolgáló Palazzo Vecchio tanácstermének hatméteres fala mögött ott
húzódik az eddig elveszettnek hitt Leonardo-kép, Az anghiari csata.
Radarberendezések és röntgensugarak segítségével Seracini azt
állapította meg, hogy a Marcianói csata című Vasari-kép mögött egy üreg
húzódik. Seracini már jó harminc évvel ezelőtt is azon az állásponton
volt, hogy a Vasari-kép valami mást is rejt, mivel a Vasari-freskón
látható zászlók egyikén ez áll: „Cerca, trova”. Magyarul ez annyit tesz:
aki keres, talál.
Seracini
sejtéseit eddig nem tudta bizonyítani, ám a mostani vizsgálatok a
különleges technikai eljárásnak köszönhetően a 2002-es vizsgálatok
eredményeit is alátámasztják: a Vasari-freskó mögött egy üreg van.
Seracini szerint Vasari a palota tetőzetét is megemelve egy második
falat húzott fel a Palazzo Vecchióban, amely mögött ott rejlik Leonardo
mesterműve. Seracini azt feltételezi, hogy a Leonardo kép helyét is
megjelölte Vasari, amikor a most is látható freskó egyik zászlójára
sokat sejtetően felírta az „aki keres, talál”
megjegyzést.
„Vasari írásaiból is
kitűnik, hogy Leonardo munkássága nagyon fontos volt számára, így
elképzelhetetlen, hogy Vasari egyszerűen ráfestett volna mestere művére”
– nyilatkozta Seracini az AP hírügynökségnek. Az amatőr
művészettörténész – aki civilben egyébként mérnök – azt is árulkodó
jelnek tartja, hogy éppen az egyik zászlón jelzi Vasari az elrejtett
Leonardo freskót: Az anghiari csata megfestett részlete ugyanis a korban
Csata a zászlóért címmel is ismert volt.
Sokáig valóban mindenki úgy hitte: Leonardo félbehagyta
munkáját, a félkész műalkotás pedig végleg odaveszett. Az anghiari
csata című freskó központi részlete ugyan elkészült, de az 53 éves Da
Vinci mégsem fejezte be a munkát. Egyes feltételezések szerint ennek az
volt az oka, hogy a freskó festése során, ahogy élete során szinte
mindvégig, újabb eljárással kísérletezett Leonardo. Csakhogy ezúttal nem
járt sikerrel: a különleges festék, melyet a kép festéséhez használt,
nem bizonyult elég stabilnak, így a freskórészlet állaga már nem sokkal
megfestése után is rohamosan romlott.
Hogy emiatt hagyta-e félbe Leonardo az 1505-ben
elkezdett freskót, azt pontosan nem lehet tudni, de egyes feljegyzések
valóban helyreállíthatatlan károkról számolnak be. Leonardo mindenesetre
Milánóba utazott, a félkész munkát maga mögött hagyva. A palota falának
díszítésével egyébként a „nagy konkurenciát” is megbízták: Michelangelo
a Vasari freskóval szemben található falon kezdett el dolgozni. Őt a
firenzei köztársaság diadalmas csatáinak megörökítésével bízták meg, ám
Michelangelo még addig sem jutott, mint Leonardo, amikor felhagyott a
munkával – eddig szintén ismeretlen okból kifolyólag.
Seracini kutatásai jelenleg holtpontra jutottak, mivel
állítása szerint Firenze önkormányzata nem adta meg az engedélyt a
további munkálatokhoz. Seracini további átvilágításokat szeretne
elvégezni, amelyhez még egy évre lenne szüksége, illetve egy kis szondát
kíván bejuttatni a Vasari kép mögé, hogy kiderítse: valóban rejlik-e a
most látható kép mögött valamilyen festéknyom. Chiara Silla, a Palazzo
Vecchio múzeumának igazgatója szerint a hatóságok arra várnak, hogy
Seracini további bizonyítékokkal szolgáljon feltételezéseire
vonatkozólag. Silla szerint Seracini munkája egy folyamat része, amelyet
jelenlegi fázisában még elég nehéz kiértékelni.
Amennyiben mégis folytathatná a munkáját Seracini, és
valóban egy freskórészletet találnának a mostani kép mögött, úgy
lehetséges lenne, hogy Vasari freskóját úgy távolítanák el, hogy az
helyreállítható legyen, miközben Leonardo anghiari csatájához is
hozzáférnek. Alessandro Vezzossi, az egyik legismertebb
Leonardo-szakértő és a Da Vinci múzeum igazgatója kifejtette:
meggyőződése, hogy Seracini feltételezései megbízható bizonyítékokon
nyugszanak, és mindenféleképpen támogatja Seracinit a további
kutatásokban.