Elveszett esélyek: Szelekció a magyar iskolarendszerben
2005. november 15. kedd, 0:00
A Magyar
Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat keretében oktatási szimpóziumot
szerveznek.
Helyszín
és időpont: MTA Székház, Budapest, Felolvasó terem 2005.
november 23. szerda 14:00
Nemzetközi
összehasonlító vizsgálatok bizonyítják, hogy a magyar iskolarendszerben
a tanulók és az iskolák között olyan szélsőséges különbségek alakulnak
ki, amelyek már az egész oktatási rendszer hatékony működését
veszélyeztetik. A részleteket is feltáró hazai kutatások megmutatták,
hogy a tanulók korai és indokolatlan elkülönítése az is­kolák és
iskolai osztályok között is nagy különbségeket alakít ki. A tanulók
teljesítmé­nyét a családi háttér rendkívül erősen meghatározza,
és egyes társadalmi rétegek a különböző szelekció mechanizmusok révén
teljesen kiszorulnak a tanuló társadalom által kínált lehetőségekből,
majd a munkaerőpiacról.
A szimpózium
előadói – az MTA kutatóhálózatának munkatársai, különböző diszciplínák
képviselői – saját kutatási eredményeiken keresztül mutatják be a
szelekciós folyamatok természetét, mértékét; a tudományos eredményekkel
és szakmai megfontolásokkal ellentétes tendenciákat, a személyes
boldogulást, a társadalmi kohéziót, a kulturális és gazdasági fejlődést
akadályozó jelenségeket. Felhívják a figyelmet a mind súlyosabbá váló
problémákra, a tudomány felelősségére, a kutatás és képzés
feladataira.
Előadások/előadók:
Az egyéni különbségek iskolai kezelése: az elkülönítés
mértéke és problémái Csapó Benő, MTA-SZTE Képességkutató
Csoport
A magyar más, mint a finn? Olvasási zavar, diszlexia és
a következmények Csépé Valéria, MTA Pszichológiai
Kutatóintézet
Az iskolai szegregáció a gyakorlatban: okok és
következmények Havas Gábor, MTA Szociológiai
Intézet
A képesség szerinti iskolai szegregáció mértéke és
következményei Magyarországon (Számítások a 2003. évi
kompetenciafelvétel adatain) Kertesi Gábor, MTA
Közgazdaságtudományi Intézet