• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Eltérő vélemények a PISA-tesztről
2007. december 6. csütörtök, 0:00

Valami
tehát a 10 és a 15 éves életkor között menthetetlenül elromlik. Valóban
menthetetlenül? És mi romlik el? És mi lehet a megoldás? (Forrás:
Népszabadság)

A magyar diákok tízéves korukig
magas szinten sajátítják el azokat az alapkészségeket, amelyek
megalapozhatják a későbbi tudást. Egy nemzetközi fölmérés szerint ebben
az életkorban a diákok még a világ élvonalába tartoznak. Itt azonban
megtorpannak – a 15 évesek tudását mérő PISA-teszt szerint eredményeik
már korántsem fényesek. Nem is igazán tudáshiányról van szó, sokkal
inkább arról, hogy a tanulók nem képesek életszerű helyzetekben
alkalmazni a már megszerzett tudásukat. Valami tehát a 10 és a 15 éves
életkor között menthetetlenül elromlik. Valóban menthetetlenül? És mi
romlik el? És mi lehet a megoldás? Ezekre a kérdésekre kértünk választ
politikusoktól és
szakemberektől.


Magyar Bálint szabad
demokrata politikus, volt oktatási
miniszter:

1995-ben fogadtuk el az új Nemzeti
alaptantervet, amelynek a lényege az volt, hogy fokozatosan áttérünk a
kompetenciaalapú képzésre. 1996-ban a közoktatási törvényben bevezettük a
6+6 éves képzést, ami azért fontos, hogy ne négy, hanem legalább hat
évig kapjanak a gyerekek alapképzést. Ezt 1998-ban Pokorni Zoltán
oktatási miniszter megszüntette. Akkor újra a 4+4+4-es rendszer állt
vissza, pedig tudható, hogy azok az országok szerepelnek jól a
PISA-teszteken, ahol az alapképzésre több idő jut. 2002-ben, a
kormányváltás után az MSZP politikusai sem vették komolyan, hogy
radikálisan kell a rendszerbe nyúlni. Azt mondogatták, a PISA egy
nyugati mérés, amely nem veszi figyelembe a nemzeti sajátosságainkat, a
magyar iskolarendszer méltán híres. Azt tudtuk elérni, hogy a régi
iskolaszerkezetben ugyan, de az alapkészségek oktatása a felsőbb
évfolyamokon is folytatódhat. 2003-ban, amikor újra felülvizsgáltuk a
NAT-ot, és bevezettük a kétszintű érettségit, amely elsősorban nem
lexikális tudást kért számon, óriási volt a felháborodás. A közoktatási
reform lényege az lenne: a világ nem bemagolható, de megérthető. Ez a
gondolkodás paradigmaváltást jelent. Ezért fogtunk bele a
tankönyv-átalakításokba, mert azt tapasztaltuk, hogy szakszövegekkel,
adatokkal túlzsúfoltak. Az új tankönyvek mostantól kezdenek beépülni az
oktatásba. A legfontosabb tanulsága a felmérésnek, hogy azonnal hozzá
kell nyúlni a természettudományos oktatáshoz. Meg kell szüntetni az
értelmetlen szaktárgyi bontást a felső tagozatban: azaz a fizikát, a
kémiát és a biológiát. Helyette természetismeretet kellene tanítani,
amely komplex látásmódban tálalja a tárgyakat, és megkíméli a felesleges
képletektől a gyerekeket. Meg kell szüntetni a leíró nyelvtan
dominanciáját, ez a tantárgy a klaszszikus XIX. századi tanítás
hagyományait követi. Helyette be kellene vezetni az angolszász
országokban ismert „reading and writing” órákat, amelyek arról
szólnának, hogy a diákok tanulják meg kifejezni magukat, és képesek
legyenek megérteni másokat. Mert ennek van köze a kommunikációhoz, nem
pedig a személyes és vonatkozó
névmásoknak.


Sió László, a Fidesz
oktatási kabinetjének vezetője:

Magyarországon a
PISA-felmérések előtt is voltak kompetenciamérések, és nemcsak a 15
évesek körében, hanem a 3., 5., 7. és a 9. évfolyamon is. A Fidesz
tisztában volt azzal, mik a rendszer hiányosságai, és a politikáját is
ehhez igazította. Sió László nincs meglepve, hogy a 2006-os
PISA-vizsgálatban még nem látszódnak az eredmények, hiszen legkorábban a
2009-es felmérés idejére lesznek 15 évesek az új szemléletű
kerettanterven, új tankönyveken, átképzett pedagógusokon felnőtt diákok.
Annak, hogy a magyar diákok 10 évesen az élvonalban vannak, 15 évesen
viszont átlag alatt teljesítenek, a szakpolitikus szerint több
magyarázata lehet. Ezek közül a legfontosabb: „Mit érnek az alaposan
kidolgozott reformok pénz nélkül?” A 6+6 osztályos rendszer erőltetését
teljesen feleslegesnek tartja, hiszen tízéves korban még minden rendben
van. Nem kell szétverni a kisiskolákat, hiszen képesek tízéves korig
biztosítani a minőségi képzést, jól kialakítani az alapkészségeket. Azt
is feleslegesnek tartja, hogy egy jó alapozás után, az 5., 6. évfolyamon
is alapkészségekkel foglalatoskodjanak a gyerekek. Van feladat a
tartalmi átalakítás terén, de erre nem az intézménystruktúta átalakítása
a megfelelő válasz. A hazai kompetenciamérések eredményeinek elemzése
segíthet pontosan meghatározni a szükséges
fejlesztéseket.


Siposs András
matematika-fizika szakos tanár:

„Az a baj, hogy a
PISA-vizsgálatban olyasmit mérnek, amit nem tanít meg a gyerekeknek az
iskolarendszer. Nem igaz, hogy roszszul tanít az iskola, rengeteg
tanítványom megy külföldre, ahol megállják a helyüket, sőt, sokkal
többet tudnak, mint a legtöbb nyugat-európai kortársuk. Nem kellene a
PISA-hoz idomulni, nem kell egyengyerekeket gyártani az iskolákban, az
összes PISA-ra hivatkozó reform rossz irányba megy. Ezeknek a
törekvéseknek ugyanis az a vége, hogy a jó iskolákat kinyírják, a
rosszak viszont nem jönnek fel. Nincs annyi pénz a világon, hogy egy
eldugott falu iskolája ugyanolyan jó legyen, mint a budapesti
elitiskola, aki ezt állítja, nem mond igazat. Jó lenne, ha egy
elmaradott, alföldi kisvárosban színvonalas szellemi műhely alakulhatna
ki, ez szép gondolat, de nem
hihető.”


Bártfai Lászlóné
matematikatanár:

„A PISA-eredmények nagy szórást
tükröznek. A reformintézkedések következményeként, úgy érzem, fennáll a
veszélye annak, hogy visszafejlesztjük a tehetségeinket. Talán picit
segítünk a nagyon gyengéken, közben viszont nem fejlesztjük a
tehetségeseket. A szaktárgyi bontás megszüntetésével a kollégák zöme
egyetért, nincs szükség külön fizika-, biológia- és földrajzórákra. De
azzal nem értek egyet, hogy ezeket a tárgyakat heti egy
természetismeret-óra váltsa fel. Egy óra alatt nem jut idő
kísérletezésre,
megbeszélésre.”


Halász Margit író,
magyartanár:

„Ma Magyarországon nincs
»átlagiskola«. Vannak elitiskolák, amelyek trükkös
beszélgetésekkel vizsgáztatják az óvodából kikerült gyerekeket, és így
válogatnak közülük. És vannak a »maradékok«, a
gyengébbek: elmaradott térségek, külvárosi kerületek iskolái. Én egy
olyan iskolában tanítok, ahová zömmel nehéz sorsú, hátrányos helyzetű
gyerekek járnak. Nap mint nap ellensúlyoznom kell számukra a
biztonságot, érzelmi stabilitást adó család hiányát. Küzdenem kell az
óriásplakátokkal, a világgal, amely körbeveszi a gyereket. Ha nincs
otthon, akkor az iskolában kell lennie olyan embernek, aki értékeket,
mintákat mutat. Finnország talán azért szerepel ilyen jól a
PISA-felmérésekben, mert az iskola értékeivel képes ellensúlyozni a
káros hatásokat. A valóságshow-k pedig azt közvetítik, amilyenek mi
vagyunk. Beteg a társadalom, és nekünk, pedagógusoknak segíteni kell,
hogy ebből a betegségből felgyógyuljon. Nem ítélkezhetem a gyerek
felett. Negyvenöt percem van, ez alatt kell érzelmi és értelmi jót
közvetítenem a tanítás során. A nevelést sokkal fontosabbnak tartom,
mint a tudásátadást. Például sokkal több osztályfőnöki órát tartanék.
Miért kell a gyerekeket túlterhelni? Hogy érdekelné azt a 11 éves
gyereket a metafora, aki nem kap meleg ételt, ölelést és esti mesét
esténként? A gyerekek fejét nem tényanyagokkal kell teletömni, hanem meg
kell tanítani őket beszélni, érteni, vagy akár örülni egy
versnek.”


Eredeti cikk
(NOL)

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017